Hopp til innhold

Rv 3 blir bredere

- Dette er tidenes samferdselsløft, mener Erin Faldet.

Riksveg 3
Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

Regjeringen legger fram Nasjonal Transportplan 2010-2019 i dag.

Stortingsrepresentant Eirin Faldet mener det er tidenes samferdselssløft som nå gjøres. Faldet har sittet på Stortinget i 24 år, og 11 av dem i samferdselskomiteen.

Det skal investeres i gjennomsnitt 149 millioner kroner i året på riksvei 3. Breddeutvidelse har førsteprioritet. Bredere vei skal bedre både framkommeligheten og trafikksikkerheten.

Dette skjer på rv 3

I perioden 2009-2013 fullføres arbeidene med breddeutvidelse av riksveg 3 på strekningen Søndre Bjorå bru – Atna.

I tillegg skal det bygges ny bru over Åsta i Åmot kommune.

I perioden 2013-2019 er det strekningen Nordstumoen - Atgnosen - Nesteby, sør for Alvdal som utbedres videre.

Bompenger på rv 2

Utbyggingen av riksvei 2 mellom Kongsvinger og Kløfta skal fortsette i perioden 2010 til 2013.

Gjennom transportplanen foreslås det statlige midler til anleggsstart på strekningen Kongsvinger – Slomarka. Men det er avhengig av at det blir enighet om et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet.

Dobbeltspor

Mellom Eidsvoll og Hamar startes prosjektet ”Nytt dobbeltspor Langset – Kleverud – Steinsrud” opp i perioden 2010-2013.

Jernbaneverket har i samarbeid med Statens vegvesen utarbeidet planer for ny dobbeltsporet jernbane og ny firefelts veg på den 17 kilometer lange strekningen mellom Minnesund og Kleverud.

En samtidig utbygging av veg- og jernbaneanlegget på hele strekningen mellom Minnesund og Kleverud er beregnet å gi en besparelse i anleggskostnadene på 300 – 400 millioner kroner.

Det legges opp til at det samlede veg- og jernbaneanlegget kan settes i gang i 2011, med sikte på at det skal være ferdig i 2014/2015.

Opptil 250 km/t

Strekningen Eidsvoll – Hamar er i utgangspunktet planlagt for en hastighet på 200 km/t. Gjennom det videre planarbeidet for strekningen nord for Kleverud vil en vurdere gevinster og konsekvenser ved tilrettelegging for hastigheter på 250 km/t eller mer.

Banen skal kunne brukes av både regiontog, fjerntog, godstog og eventuelle høyhastighetstog.

Flere saker fra Innlandet