Hopp til innhold

Pasientklager sendes videre

I fjor fikk Pasientombudet 900 pasientklager fra Innlandet, men de fleste blir henvist videre.

Pasient og sykepleier (illustrasjonsfoto)

Pasientombudet får mange klager, men de fleste klagene blir sendt videre.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

De fleste som klager til Pasientombudet blir henvist videre til Helsetilsynet og Pasientskadenemnda.

- Årsaken er at Pasientombudet sin rolle er å gi råd, sier pasientombud i Hedmark og Oppland, Svein Hanssen.

Han mener ikke at pasientombudet er handlingslammet, sjøl om de ikke har formel myndighet til å avgjøre klager eller å gi reaksjoner. Det er det Helsetilsynet som har.

- Vi kan ta saker videre hvis pasienten ønsker det. Vi kan bistå med å få saker inn til riktig klageorgan. Klager må jo gå skriftlig og der kan vi være behjelpelige, sier Hanssen.

Fylkeslege Trond Lutnes sier i en kommentar at etter hans mening har pasientombudet en klar berettigelse.

- Det syns jeg. Det er jo slik at politikerne har bestemt at pasientombudet til og med skal få utvidede funksjoner. De skal omhandle kommunene, ikke bare spesialisthelsetjenesten, sier Lutnes.

Norsk pasientskade-erstatning oppforder misfornøyde pasienter til å klage mer.

Flere saker fra Innlandet