Hopp til innhold

Film skal gi flere innbyggere

En helt spesiell nyhetssending skal lokke nye innbyggere til Hamarregionen.

Reporter i Innlandet

Utegående reporter melder om at et nytt land er oppdaget - Innlandet

Foto: Fabelaktiv

Når målet for Hedmark er å vokse med over 20.000 innbyggere på noen få år, ja, da må det tas noen grep.

For folkevekst kommer ikke av seg selv. Nå går Hamarregionen utvikling nye veier for å lokke folk til Innlandet.

Mye å by på

– Innlandet har veldig mye å by på, men dessverre er det litt for få som vet akkurat det, sier Eli Bryhni, prosjektleder i Hamarregionen utvikling.

Men nå skal folk utenfor fylkesgrensa få øynene opp for kvalitetene som finnes i Hedmark, ved hjelp av en litt spesiell nyhetssending.

Tirsdag lanseres profileringsfilmen "Breaking News Innlandet". Filmen er bygget opp som en nyhetssending på TV, komplett med programledere, en utegående reporter og til og med gjeste-eksperter i studio.

Men det spesielle er at alle aktører er barn.

Hjelp fra Fabelaktiv

Eli Bryhni er veldig godt fornøyd med resultatet.

– Vi har fått hjelp fra noen av de aller beste vi har her i Innlandet. Først og fremst mange dyktige unger, som ble valgt ut etter en egen audition. Dessuten har produksjonsselskapet Fabelaktiv hjulpet oss med selve filmen, og de er veldig gode på akkurat sånne type produksjoner, sier Bryhni.

Uoppdaget

Innslaget skal vise fram uoppdagede sider ved Innlandet.

Men ikke alle vil at dette skal vises fram til andre. Skuespiller Lars Erik Holter er eneste voksenskikkelse i filmen, og han gjør alt han kan for å stanse filminga av innlandets kvaliteter.

– Dette blir den første av flere nyhetssendinger som skal få fram kvalitetene våre på en litt annerledes måte, sier Bryhni.

Nyhetssending fra Hamarregionen

Full aktivitet i kontrollrommet på nyhetssendingen som Hamarregionen bruker i lokkekampanjen sin

Foto: Fabelaktiv

Skal vises i Oslo

Filmen vil bli lagt ut på Youtube, og Bryhni håper den vil vekke oppmerksomhet og bli delt på sosiale medium, som Facebook.

Den skal også brukes som profilering av distriktet inn mot Oslo-regionen.

- 21. oktober har vi et arrangement på Alna som vi har kalt "Tirsdagskveld fra Alna". Der skal både Hamar- og Elverums-regionen profilere seg sammen med det lokale næringslivet, og målet er at folk fra hovedstadsområdet skal få lyst til å etablere seg hos oss, sier Bryhni.

Flere saker fra Innlandet