Hopp til innhold

Facebook-eventyr for bensin og hamburgere på Otta

– Facebooksiden vår er et eventyr.
Det sier Svein Tore Nymoen, sjefen for Norges suverent største Facebook-suksess blant bensinforhandlere.

Statoil Otta har flest følgere på FB

STATOIL OTTA LYKKES PÅ FACEBOOK. F.v.: Svein Tore Nymoen, Barbro Tande, Roar Vole og Ona Sandum.

Foto: Thor Henning Lerstad / NRK

Statoil-stasjonen på Otta har hatt en jevn økning de siste 24 årene, forteller Nymoen. Men aldri i nærheten av den veksten de opplever etter at de i fjor begynte å profilere seg på Facebook. Minst halvparten av veksten mener han skyldes satsinga på Facebook.

Roger Haugen, Statoil Elverum

EFFEKTEN KAN BLI MYE STØRRE, sier Roger Haugen. daglig leder i Statoil Elverum. Hittil i år har de hatt over 20 prosent salgsøkning, mye på grunn av Facebook.

Foto: Privat

– Nå har vi 27000 følgere. Og hittil i år har vi hatt 10 prosent salgsøkning på Statoil Otta. Det er ekstremt mye i vår bransje, sier Nymoen.

Statoil Elverum har hatt en salgsøkning på over 20 prosent hittil i år. Mye skyldes Facebook, sier daglig leder Roger Haugen.

– Effekten kan komme til å bli mye større.

27 000 følgere på Facebook

Statoil Otta er suverent best i klassen i kampen om følgere på Facebook, i hvert fall målt mot andre bensinforhandlere i Statoil. Stasjonen passerte 27.000 følgere da vi intervjuet Nymoen.

  • På 2. plass: Statoil Mjøsstranda med 14369 følgere.
  • 3. plass: Statoil Elverum med 9 157 følgere.
  • Deretter er det et stort sprang til Statoil-stasjoner andre steder i landet.

Dette bekrefter vel at vi ikke er så sidrompa i innlandet.

Svein Tore Nymoen, daglig leder, Statoil Otta

Det mest synlige resultatet: – Vi har fått en helt ny kundekrets, særlig siste året. Ungdommer dominerer. Og det er jo suverent. De er de framtidige kundene våre.

Ungdommen tar innersvingen på de eldre

Ett eksempel: Da bensinstasjonen tidligere annonserte i lokalavisen om tilbud på bilvask så var eldre folk på plass fra tidlig morgen.

– De eldre var tidligst oppe, hadde all verdens tid og okkuperte bilvasken i timevis, sier Roger Haugen, daglig leder av Statoil Elverum.

– De var ofte ikke faste kunder heller. Vi så dem bare når vi hadde spesielle tilbud. Men med Facebook er det snudd på hodet. Ungdommene er på nettet fra de står opp. Og reagerer, sier Haugen.

Kollegaen hans i Gudbrandsdalen er enig.

– Dermed sikrer vi oss de unge. Det er de som er de framtidige kundene. Og de liker det personlige preget på Facebook-sidene, underholdningen, tilbudene og konkurransene, sier Nymoen.

Facebook gjør at vi skiller oss ut. Folk som følger oss får et inntrykk av her skjer det mye rart, her må jeg være kunde.

Roger Haugen, daglig leder Statoil Elverum

Sparer penger på annonser

Ett pluss, sier lederne av bensinstasjonene, er pengene de sparer på annonser i lokalavisene.

– En direkte konsekvens er at vi sponser ny kunstgrasbane med 30000 kroner hvert år i 10 år, forteller Nymoen.

Tilsynelatende er sosiale medier er trylleord for å lykkes som kremmer.

Karin Emilie Aksnes

NOEN PRØVER, MEN FÅR DET IKKE TIL, sier Karin Emilie Aksnes, daglig leder i Statoil Mjøsstranda.

Foto: Privat

Men: – Noen prøver og får det ikke til, sier Karin Emilie Aksnes, daglig leder ved Statoil Mjøsstranda. Eller de gidder ikke, sier hun.

Betingelsen er at de ansatte vil være med på leken og være personlige, for eksempel legge ut bilder av at de vasker gulvet, sier Aksnes som med humor erklærer at det store målet er å gå forbi Otta-stasjonen i antall følgere.

Tromsøbutikk har nesten 60 000 følgere

De som lykkes stjeler ideer fra hverandre. Og skjeler til andre som gjør det bra på nettet. Statoil Otta har to forbilder: Rema 1000 Tromsø K1 (med nesten 60 000 likes) og Statoil Elverum.

– Otta er jo ikke verdens navle, sier Nymoen.

– Likevel har Statoil Otta det 12. største salget av alle Statoil-stasjoner i Norge. I fjor var vi på 17. plass. Og artig nok: vi har det neststørste salget av hamburgere av alle Statoil-stasjoner.

Fra proffboksing til bensinsalg

Statoil Otta har vært drevet av familien Nymoen fra første stund. Bestefaren til Svein Tore, Paul Nymoen, dro til USA for å bli proffbokser, kjempet en del kamper, dro hjem igjen til Otta og satset som bensinforhandler på slutten av 1940-tallet. Deretter gikk stasjonen i arv til sønn og sønnesønn. Svein Tore har drevet siden 2000.

Svein Tore var først skeptisk til å kaste seg på sosiale medier som kremmer.

Jeg har skjønt at dette bare er starten.

Svein Tore Nymoen, daglig leder, Statoil Otta

– Det er fint å kunne være personlig og skape relasjoner. For eksempel med en svenske som ofte kjører forbi til hytta på Vestlandet, Linda i Bergen som vant en stor konkurranse og ikke minst alle som bor i nærmiljøet.

Nymoen har en teori om at sosiale medier gjør folk gode.

Det vil si: – Det virker som det er lettere å si positive ting på nettet. Folk tør å si de positive tingene.

– Statoil Otta er som en venn i hverdagen

Ingen av aktørene vi snakker med ser noen betenkeligheter ved satsingen på Facebook. .

– Vi må bare være påpasselige med å følge regelverket til Facebook, blant annet unngå direktereklame, sier Svein Tore Nymoen.

Bensinstasjonene bruker SocialCee på Hamar som tjener penger på å gi råd om å lykkes på sosiale medier.

– Statoil Otta er som en venn i hverdagen for folk, sier Håvard Røste, leder for leveranse og rådgivning i SocialCee.

Se hva Håvard Røste sier om Statoil Otta her:

Håvard Røste om Facebook-suksess.


Flere saker fra Innlandet