Mobildekning er ikke dagligdags på turiststedet Eidsbugarden i Jotunheimen. Dekningen er svært ustabil, og mens enkelte turister kanskje synes det er behagelig å være helt i fred, synes andre at situasjonen er fortvilende
– Ingen får tak i oss på telefon, og vi blir oppfattet som useriøse. Vi må kjøre to mil for å få dekning slik at vi kan bestille varer. Vi har heller ingen beredskap dersom det skulle skje en ulykke, fortviler Solbjørg Kvålshaugen til NRK.
Går glipp av inntekter
Kvålshaugen har vært bestyrer på turisthytta Fondsbu i 13 år, og har i lang tid opplevdt store problemer med mobilnettet.
– Det er vanskelig å drive en virksomhet uten telefon, og det tror jeg alle forstår.
Andre med næringsinteresser fortviler også over dekningen. Grunneiere går glipp av inntekter når turistene ikke får betalt med kort på parkeringsautomaten, og er lite fornøyd med at betalingsmulighetene kommer og går.
- Les også: TV-serie trekker folk til Fondsbu
- Se i Nett-TV: Fjellfolk fra Fondsbu
Klimautfordringer
Telenor har til nå brukt 1,5 millioner kroner på å oppgradere senderen i området til 4G. Til tross for dette kan ikke Telenor garantere at situasjonen vil bli bedre.
– Vi har hatt utfordringer med varme, lyn og torden. Det er helt umulig for oss å garantere at nettet er oppe 24 timer i døgnet med den situasjonen vi har hatt i det siste, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
Han tror likevel at de siste oppgraderingene vil være med på å styrke mobilnettet i området.
– Vi har nylig oppgradert sambandet på GSM og det tror jeg vil hjelpe betydelig på mobildekningen.