Taxisjåførene over store deler av landet fortviler over at piratsjåfører stjeler kundene deres.
Taxisjåførene på Gjøvik har måttet kortet ned vakter på grunn av at piratsjåfører, som stort sett finner kundene på sosiale medier, stjeler kundene deres.
- Les også:
Drosjenæringa i Jevnaker mister også store inntekter på grunn av piratsjåførene. Nå har Vidar Gullheim, en av løyvehaverne i Jevnaker, bedt om å få fritak fra kjøreplikten på kvelds- og nattetid i helgene.
– Taxinæringen i distriktene får problemer
Gullheim sier det allerede er vanskelig å få drosjesjåfører til å jobbe i helgene, rett og slett fordi de ikke tjener penger på det.
– Vi mister mellom 40 og 50 prosent av inntektene våre natt til fredag og lørdag på grunn av all piratvirksomheten, forklarer Gullheim.
Det er særlig på sosiale medier piratsjåførene finner kundene sine. Flere Facebook-sider opprettet for å formidle kjøring mot betaling finnes lett tilgjengelig.
Nedgangen i kunder gjør at drosjenæringa i Jevnaker kan bli nødt til å gjøre lignende nedbemanninger som i Gjøvik, fordi det blir mindre å gjøre ifølge Gullheim. Han mener pirattaxivirksomheten utgjør et samfunnsproblem.
– Taxinæringen, spesielt i distriktene, vil få problemer om dette ikke tas tak i. Drosjenæringen er en del av den offentlige transporten vi har i Norge, derfor er dette et samfunnsspørsmål, mener løyvehaveren i Jevnaker.
- Les også:
Vil sende et signal til myndighetene
Gullheim presiserer at selv om han har sendt en forespørsel om fritak fra kjøreplikten i helgene, vil det være mulig å få tak i en drosje på kvelds og nattetid fredager og lørdager.
– Pasientreisevirksomheten vil selvfølgelig gå som normalt. Og de som forhåndsbestiller før klokken 18.00. fredag og lørdag vil også få en drosje, forklarer Gullheim.
Løyvehaveren tviler på at han vil få gjennomslag for fritaket fra kjøreplikten. Samferdselsetaten i Oppland sier det er svært uvanlig å innvilge et slikt fritak. Men Gullheim håper søknaden vil ha en signaleffekt.
– Det er et signal til myndighetene om at noe må gjøres for å få bukt med privatkjøringen. Man kan ikke bare sitte på gjerdet og vente, sier Gullheim.
– Oppfordrer til svart arbeid
Mandag slo Klassekampen opp en sak med Norges Taxiforbund. Staten taper flere hundre millioner kroner hvert år som følge av pirattaxivirksomhet, ifølge forbundet.
– Alternativene florerer nå på sosiale medier. Dette skjer over hele landet, ikke bare i de store byene, sier leder Knut Thommasen i Norges Taxiforbund til Klassekampen.
I løpet av denne uka møtes forbundet og Politidirektoratet for å drøfte hvordan de kan komme den svarte bransjen til livs. Men de lovlige virksomhetene mener politiet ikke gjør nok for å bekjempe piratene.
Men Gullheim mener myndighetene ikke viser et stort nok engasjement for å stoppe denne typen svart arbeid.
- Les også:
– Disse kjøresidene på Facebook oppfordrer jo til svart arbeid. Da er det rart at skattemyndighetene ikke anmelder disse sidene. Politiet har også mulighet til å beslaglegge både førerkortet og bilen til piratsjåførene, sier Gullheim.
Ønsker dialog med drosjenæringa
Politiet i Nordre Buskerud politidistrikt sier de ikke har mottatt noen formelle henvendelser fra drosjenæringa om piratsjåfører i hverken Jevnaker eller Hønefoss.
Politistasjonssjef i Hønefoss, Kjell Magne Tvenge, sier politiet som oftest må prioritere volds- og rusrelaterte hendelser i helgene.
- Les også:
Når det kommer til piratsjåførene er det også en utfordring for politiet og bevise den faktiske straffbare handlingen. Men politistasjonssjefen sier politiet ønsker å gå i dialog med drosjenæringa.
– Vi må få konkretisert hva det er vi kan sette i gang av tiltak, så skal vi ta tak i det som er straffbart, sier Tvenge.