Hopp til innhold

– Uforsvarlig med én sjåfør på natta

Norsk Transportarbeiderforbund mener det er uforsvarlig at ekspressbussene kjører med kun én sjåfør på nattestid.

Bussulykke med Lavprisekspressen

To personer ble alvorlig skadet da Lavprisekspressen veltet ved Dombås fredag 22.02. Sjåføren innrømmer at han sovnet bak rattet.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Forbundet mener det bør bli et krav at busselskapene har to sjåfører på strekningene om natta og mener det ikke er nok å følge kjøre- og hviletidsbestemmelsene på ni timer.

– På ekspressbussrutene som går mellom de store byene, kjører selskapene opp mot maksimalt på det som er tillatt for kjøre- og hviletiden. Rutene som går på natta er nok innenfor det lovlige, men vi opplever at det ikke er forsvarlig, sier Jan Sivertsen, forbundssekretær i Norsk transportarbeiderforbund.

Busselskapet Lavprisekspressen har vært innblandet i sju ulykker på strekningen Trondheim-Oslo i løpet av ni år. Seks av ulykkene har skjedd på nattestid.

Sjåføren sovnet

Den siste ulykken skjedde natt til fredag i forrige uke på E6 sør for Dombås. Sjåføren har innrømmet at han sovnet bak rattet. Førerkortet hans er beslaglagt, og i følge operasjonsleder Asbjørn Vigstad ved Gudbrandsdal politidistrikt er saken fortsatt under etterforskning.

– Kjøre- og hviletidsbestemmelsene betyr at du har ni timers kjøretid tilgjengelig, men midt i de ni timene skal du ha en pause på 45 minutter, forklarer Jan Sivertsen.

Det står også i bestemmelsene at sjåførene kan dele opp pausen, slik at den første skal være på minimum 15 minutter og den andre minimum 30 minutter. Uansett er sjåførene pålagt å ta pause etter fire og en halv times kjøring.

I følge Sivertsen kan imidlertid pauser utover de 45 minuttene ikke legges til kjøretiden, slik at sjåførene kan komme opp i 11 timers vakt på en tid på døgnet der du ikke er spesielt opplagt. Norsk transportarbeiderforbund mener derfor at nattvaktene bør deles opp.

Lavprisekspressen veltet ved Dombås

Bussen som veltet fikk store skader. To personer ble hardt skadet i ulykken.

Foto: Reidar Kjæstad / NRK

– Bør settes inn tiltak på natta

– Jeg er for å ha to sjåfører på natta, slik at man har mulighet til å bytte dersom man er trøtt, uavhengig av pause og pausested. Det vil være en klar fordel, sier Lars Olav Winjum, tillitsvalgt ved Unibuss Ekspress, som eier Lavpriseksepressen.

Han mener det bør settes inn tiltak for å gjøre rutene om natta tryggere.

– Det burde vært en revisjon på regelverket, slik at det eventuelt blir strengere for nattkjøring, sier han.

– Vi har fokus på de skadde


Administrerende direktør Kjell Knarbakk i Unibuss Ekspress AS, som eier Lavprisekspressen, vil foreløpig ikke si noe om det er aktuelt å sette inn en ekstrasjåfør på disse rutene.

– Vi har hatt, og vil fortsatt ha, fokus på de som ble skadd i ulykken ved Dombås. Vi har vært i kontakt med de som ble hardest skadd i dag, og vi er glade for at det ser ut til å gå bra med dem.

Han forklarer at de skal ha en grundig gjennomgang av både denne og tidliere ulykker med lavprisekspressen.

– Hva som kommer ut av den gjennomgangen er det for tidlig å si noe om, sier Knarbakk.