Hopp til innhold

Lærer bedre gjennom dataspill

Ved Høgskolen i Gjøvik forskes det på læring gjennom bruk av dataspill. – Metodene kan også hentes inn i skolen, mener professor.

Læring gjennom dataspill

Fra venstre: Rune Hjelsvold, Simon Mccallum og Håvard Kindem.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Resultatene er gode, autister reagerer positivt på visuelle inntrykk de får gjennom dataspillene. De lærer språket fort og blir stimulert fordi de får respons og kan gi respons tilbake, sier professor Simon Mccallum.

– Forstår verden bedre

Forskere og studenter ved Høgskolen i Gjøvik har utviklet programvare og spill som kan hjelpe autister til å forstå verden rundt seg bedre.

Håvard Kindem er masterstudent og skriver om dette temaet. En av tingene som prøves ut på Gjøvik er ansiktsgjenkjenning.

– Den kan kjenne igjen humøret på personer, gi informasjon om navn og liknende. Vi jobber med det nå, for å kunne lære autistiske personer å håndtere verden. Vi ser på det i begrensa miljøer, som f.eks. en dataskjerm, i et lite og kontrollert miljø.

Forskningen kan i framtida bidra til å gjøre læring mer interessant for dem som sliter på skolen, tror professor Rune Hjelsvold.

– Spill inn i klasserommet

– Vi ser et konstant behov for å finne nye måter å tenke på, som kan engasjere. Det gjelder pesielt for unge som føler seg litt utenfor i den "gamle verden", med papir og folk som snakker på vanlig måte.

Han er forsiktig med å spekulere i om metodene vil kunne tas i bruk av psykologer og psykiatere en gang i framtida.

– Det er vanskelig å si hvordan det går, men vi ser at det stadig blir mer sammensatt. For noen er det et godt virkemiddel. Det viser seg også at flere unge gutter faller utenfor utdanningen, men de sitter mange timer foran dataskjermen. Så kan vi klare å hente dataspillene inn i timen og gjøre de pedagogiske, kan vi klare å gjøre disse guttene mer interessert og aktive i læringssammenheng.

Flere saker fra Innlandet