Fredag var siste frist for å komme med innspill til regjeringens omstridte forslag om å tillate fornøyelseskjøring med snøskuter. I dag er det bare lov til fritidskjøring i løyper i Finmark, men regjeringen vil åpne for dette i resten av landet.
– Høringsbrevet er syltynt. Det drøftes ikke hvilke konsekvenser et slikt formidabelt frislipp av snøskutere vil kunne få for naturmangfold og friluftsliv. Og konsekvenser for folkehelsa er ufattelig nok ikke vurdert i det hele tatt, sier generalsekretær Maren Esmark i Naturvernforbundet.
Forbundet mener høringsbrevet bryter med grunnloven som sier at det er regjeringens plikt å informere landets borgere om effektene av lovendringer.
– Departementet foreslår å omdisponere bruk av norske utmarksarealer i en skala som neppe har historiske paralleller. Da er det helt uakseptabelt at de forventede konsekvensene av lovforslaget ikke er utredet, sier Esmark.
– Flere skader
Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi er også kritisk til forslaget i sitt høringssvar, og gir regjeringen klar beskjed om at snøskuter-slipp vil gi flere skader.
Kompetansesenteret har i 26 år registrert alle skader knyttet til snøskuterkjøring i Finnmark. Studiene viser at ulykkene øker proporsjonalt med tallet på snøskutere og verken hjelmpåbud, bedre kjøreopplæring og utbedring av løyper ser ut til å minske ulykkesrisikoen.
– Vi finner tre alvorlige skader eller dødsfall per 1.000 snøskuter per år. Dette er svært høye tall, sa professor Torben Wisborg til NTB fredag.
Wisborg sier at ingen andre land som publiserer skadestatistikk for snøskutere, har høyere skaderatio, blant dem er Sverige, Finland Canada og USA. Dessuten viser mønsteret fra Finnmark at skadene ikke skjer under såkalt nyttekjøring, men at det isteden er nettopp fornøyelseskjøring i og utenfor løypenettet som fører til skader.
Felles opprop
En rekke friluftsorganisasjoner gikk fredag sammen i et opprop mot lovendringen. Tre organisasjoner overleverte sin protest til Miljøverndepartementet ved en markering i Oslo.
Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv skriver i sin høringsuttalelse at mer fornøyelseskjøring utgjør en svært alvorlig trussel for natur, friluftsliv, folkehelse og vil forringe friluftsopplevelsene for svært mange mennesker.
Også friluftsorganisasjonene mener at lovforslaget er for dårlig utredet. De etterlyser konsekvensutredning.
Både friluftsorganisasjonene og Naturvernforbundet viser dessuten til undersøkelser som viser at det store flertallet i befolkningen er imot en liberalisering av dagen regelverk.