Hopp til innhold

Barneombudet ut mot feige lærere

– I skolen kan man faktisk bryte loven jevnt og trutt uten at det får noen følger for verken lærere eller rektorer, sier barneombud Reidar Hjermann.

Barneombud Reidar Hjermann

Barneombud Reidar Hjermann mener skolene har en lang vei å når det gjelder å forbedre de sosiale forholdene for barn.

Foto: Josefsen, Jon-Michael / SCANPIX

Lærere og rektorer skal si ifra når de ser mobbing. Kommunene skal forby mobbing og informere om retten til oppfølging.

Slik er det i alle fall på papiret.

Men en ny, landsomfattende undersøkelse viser at 94,5 prosent av alle som deltok har brutt opplæringsloven når det kommer til mobbing i skolen.

– I skolen kan man faktisk bryte loven jevnt og trutt uten at det får noen følger for verken lærere eller rektorer, sier barneombud Reidar Hjermann til NRK.

– Må snakke med elevene

Han mener elever og foreldre ikke kjenner godt nok til de rettighetene de faktisk har.

– Vi har en lovfestet rett til et godt skolemiljø, hvor det er mulighet for å klage. Rektorer og lærere informerer ikke foreldrene og elevene på en måte som gjør at de kan ta i bruk dette lovverket.

– I tillegg har vi et tilsyn som ikke fungerer optimalt. Hvis fylkesmenn påpeker avvik, så har de i dag ingen annen mulighet enn å be klager om å klage på nytt. Vi må sette makt bak kravene, sier barneombudet.

– Hva bør fylkesmennene gjøre?

– De bør kunne sanksjonere med bøtelegging. De må følge opp etter en tid, og se om skolen faktisk har gjort de forbedringene de kan. Og da må de ikke bare se på om skolene har laget et regelverk og en internkontroll, men de må faktisk gå inn og snakke med elevene, og se hvilken kvalitet skolen faktisk tilbyr.

– Handler om mot og feighet

Barneombudet er ikke i tvil om at lærere ofte ser mobbing.

– Men fra å se hvem som mobber og hvem som blir mobbet til å faktisk handle å gjøre noe med det, der skjer det lite. Vi har rektorer som tillater at det foregår krenkelser i skolen, sier Hjermann.

Barneombudet ønsker seg et system med sirkulering av de skolelederne som er veldig gode. Dermed kan de lederne som ikke er gode nok bli sirkulert ut.

– Dette handler om mot og feighet, og det handler om kunnskap. Mest av alt handler det om ledelse. De tillater at det ikke blir gjort noe.

AKTUELT NÅ