Kina og Spania er blant landene som har kjøpt opsjon på programmet, som i utlandet blir kalt «Battlepop». Ukraina er allerede i gang med produksjon.
– Det er så klart kjempemorsomt at et hjemmelaget konsept får internasjonal interesse, sier programleder Erik Solbakken til NRK.no.
Solbakken var med å utvikle konseptet. I prosessen var han med i en liten gjeng som testet ut en rekke ulike oppgaver til programmet - med vekslende hell.
– Tanken var å lage en uhøytydelig konkurranse med en blanding av uhøytydelige oppgaver og uhøytydelig quiz, sier han.
Taco-underholdning
I programmet inviteres ulike kjendiser, og to lag med to deltakere konkurrerer i alt fra musikkquiz til sangoppgaver. Programmet sendes midt i beste sendetid på NRK1 hver fredag, når fredagstacotettheten er på sitt høyeste i Norge.
– Vi spiste mye taco i prosessen da vi lagde programmet, for å komme i den rette fredagsstemningen. Jeg trodde til slutt «Santa Maria» var en slektning, sier Solbakken.
Han tror Popstokk, som hadde flere seere enn TV2s musikkonkurranse «The Voice» forrige uke, trekker seere fordi det er et helt annet konsept enn de mange talentkonkurransene på TV.
– Jeg tror det er bra med en variasjon av gode talentprogrammer og noe mer lettbeint. Hos oss er det ingen som får platekontrakt, sier han.
Tande P-hybrid
I Ukraina er «Battlepop» under produksjon, og den norske programlederen vurderer å dra og se hvordan det ligger an.
– Jeg vurderer å dra til Ukraina, bare for å se hva slags programleder de har valgt. Kanskje det er en hybrid av Tande P og meg, sier Solbakken med et smil.
Om programmet blir en realitet i Kina er han mer usikker på.
– I Kina er det myndighetene som bestemmer hvilke program som kan sendes. De har opsjoner, og hvis de velger å produsere programmet, skal i hvert fall jeg få med meg premieren på det kinesiske «Battlepop».
- Les også: Tar over for Dagfinn og Anne-Kat.
- Les også: – Erik Solbakken er morsomst når kameraene er av