De siste fem årene har 212 ungdommer omkommet i ulykker på norske veier. Ifølge tall fra Trygg Trafikk og Statistisk sentralbyrå var 170 av dem menn og 42 var kvinner. Kvinnene dør ofte som passasjerer i ulykker hvor unge menn kjører.
Det nye dataspillet er derfor rettet spesielt mot unge menn som tar yrkesfaglig
utdanning, opplyser prosjektleder Alexander Wie Flaa i Trygg Trafikk.
– Vi håper «Real Life Auto» vil bidra til å redusere antall drepte og hardt skadde ungdom i trafikken, sier han.
Viser mann som ikke kan tisse
Spillerne må svare på en del spørsmål, og så "kjører" de ut på veien hvor de møter ulike utfordringer. Temaene i dataspillet er rus, fart, bilbelte, økonomi, forsikring og sikring av last og elektronisk utstyr.
– Dette er nok en utradisjonell måte å lære om trafikksikkerhet. Vi har blant annet en film som viser konsekvensene av å bli skadet. Der ser vi en ung mann som ikke kan urinere ved egen hjelp, sier Wie Flaa.
Vil ha bedre holdninger
Trygg Trafikk har samarbeidet med rundt 70 ungdommer i omtrent 1,5 år.
– De har gitt tilbakemeldinger underveis, og vi har fått gode tilbakemeldinger på det ferdige spillet, sier Wie Flaa.
Han sier det tar omtrent 45 minutter å spille spillet.
– Det er ikke Grand Theft Auto akkurat, så jeg tror ikke folk vil sitte i timevis, men jeg tror det er såpass interessant at folk har noe igjen for det, sier han.
Mye kjøring=høyere risiko
Selv om folk som kjører mye får mer erfaring bak rattet, øker også risikoen for at de skal være involvert i ulykker. Derfor vil Trygg Trafikk også samarbeide med bedrifter som har unge ansatte bak rattet.
– Mange unge kan lett bruke ferdighetene sine ufornuftig og ta avgjørelser som resulterer i høyere risiko, og i verste fall trafikkulykker, sier Bjørge Jostein Tangen, skadeforebygger i Gjensidige Forsikring.
De har støtta utviklingen av dataspillet.
– Disse ungdommene har behov for mer kunnskap om trafikksikkerhet, bedre holdninger og større viten om hva som fører til ulykker, sier Tangen.
Kan brukes i jobbsøknader
Real Life Auto blir lansert som et dataspill, men det er først og fremst et virkemiddel for å forebygge dødsulykker blant unge. Derfor får også de som spiller en attest som de for eksempel kan legge ved søknader om lærlingplass.
– For bedriftene bør det være interessant med ungdom som er opptatt av sikkerhet i trafikken. Mange firmabiler er rullende reklameplakater med bedriftens navn og logo. Kjøres det uansvarlig, gir det bedriften et dårligere omdømme, sier Wie Flaa.