Hopp til innhold

Fem prosent trykker på lotteriknappen

Vi panter som aldri før. Men lotteriknappen holder vi oss unna.

Panting

Det er satt fylkesrekord i pant i innlandsfylkene.

Foto: Norsk Resirk

Flaskelotteriet Panto, som er å finne på panteautomater på dagligvarebutikker, har en markedsandel nasjonalt på over syv prosent. I Hedmark og Oppland ligger den imidlertid lavere – henholdsvis 5.11 og 5. 04 prosent, ifølge Røde Kors som er medeier i lotteriet sammen med Olav Thon Gruppen.

2011 var likevel et rekordår for Panto nasjonalt, med over 12 millioner kroner i støtte til Røde Kors.

Panterekord på innlandet

At folk på innlandet ikke er de store gamblerne innen flaskepant, betyr ikke at vi ikke panter. I 2011 leverte hedmarkingene hele 15 millioner bokser og flasker med pantemerke. Det er en økning på over 700 000 fra 2010 og «fylkesrekord» i panting, ifølge Norsk Resirk.

I Oppland er det også rekord. Hele 17 millioner bokser og flasker ble pantet inn – noe som er en økning på 800 000 fra året før.

På landsbasis ble det pantet 362 millioner bokser og 110 millioner flasker i 2011.

Milliongevinsten ikke tatt

I de tre årene Panto, som er på plass i over 1300 norske butikker, har vært i drift, har fortsatt ingen vunnet hovedgevinsten på to millioner kroner. Men nesten 12 millioner ble likevel utbetalt i fjor.

– I 2011 gikk det to store premier på 100 000 og 100 010 kr. Den ene i Oslo i november, og den andre på ICA Supermarked Hasle Torge i august, forteller medierådgiver i Røde Kors Marianne Velen.

Røde Kors, som har fått omtrent 27, 2 millioner av overskuddet fra lotteriet så langt, håper at lotteriet i fremtiden vil kunne bringe inn mellom 30 og 40 millioner kroner, hvert år, når det er helt utbredt. Premier av størrelsesorden 100 000 er de høyeste premiene som hittil har blitt utbetalt i Pantelotteriet så langt, ifølge Røde Kors. Panto ble lansert i Norge i april 2008.

Flere saker fra Innlandet