Tragedie med norske syndebukker

Over 1000 mennesker døde i den glemte tragedien da «Empress of Ireland» i 1914 sank etter å ha kollidert med den norske lastebåten «Storstad».

To år etter at Titanic forliste skjedde en tilsvarende forferdelig ulykke med ett av skipene som fraktet folk over Atlanterhavet. I mai 1914 var «Empress of Ireland» på vei fra Quebec til Liverpool med nesten 1500 mennesker om bord.

Samtidig var den norske lastebåten «Storstad» på vei i motsatt retning, lastet med 10.000 tonn kull.

Tett tåke dukket brått opp rett før båtene møttes og kolliderte nær losstasjonen Fathers Point i St. Lawrenceelven.

Forklaringene om hva som ledet frem til den fatale kollisjonen stod sterkt mot hverandre, og hvem som hadde skylden i tragedien var uklart.

Hør radiodokumentaren om ulykken og etterspillet her

:

Sank på 14 minutter

Empress of Ireland - Empress of Ireland.

Empress of Ireland.

Ulykken fikk de verst tenkelige konsekvenser da «Empress of Ireland» sank på bare 14 minutter. I stummende mørke og med sterk slagside var det få som kom seg ut i tide.

Etter Titanics forlis var «Empress of Ireland» forbedret, og de reklamerte med «en trygg sjøreise». Det var redningsvester og livbåter til alle, og to dager før siste avreise var det gjennomført en sikkerhetsøvelse ved kai i Quebec, uten merknader.

Selv om det var nok livbåter ombord fikk man ikke satt mange av dem på vannet på grunn av den sterke slagsiden som oppstod. De vanntette skottene i skipet ble ikke forseglet før etter sammenstøtet, og store mengder vann veltet raskt inn i skipet.

– «Empress of Ireland» ble rammet på det verst tenkelige stedet, rett i det vanntette skottet mellom maskinrommene, sier historiker David St. Pierre.

Les også: Skylden for ulykken
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fatale konsekvenser

Illustrasjon - Nyheten om ulykken gikk verden over. Slik ble den illustrert i avisen Christian Herald i London. - Foto: Christian Publishing and Outreach /

Nyheten om ulykken gikk verden over. Slik ble den illustrert i avisen Christian Herald i London.

Foto: Christian Publishing and Outreach

Det var 1477 mennesker om bord i Empress of Ireland. 465 overlevde tragedien, og bare 4 av 138 barn ble reddet.

Blant de overlevende var de fleste fra mannskapet, spreke menn og passasjerer fra 1. klasse. 3. klasse-passasjerene som hadde lugarer nederst i båten kom dårligst ut av det.

17 av de 26 nordmennene om bord omkom i ulykken. Blant disse var det unge ekteparet Lone med 3 små barn som bodde på 3. klasse i det store skipet. De var på vei hjem til Voss, men alle gikk til bunns med skipet.

Redningsdåd av Storstad

Om lag 350 av de overlevende ble reddet av mannskapet på «Storstad», som får hederlig omtale for sin innsats og gode sjømannskap etter ulykken i granskningsrapportene. Blant de som ble berget var kapteinen på «Empress of Ireland», Henry Kendall.

Kaptein Andersen på "Storstad" - Kaptein Andersen på Storstad var fra Arendal og en erfaren skipper som kjente farvannet rundt ulykkesstedet godt.

Kaptein Andersen på Storstad var fra Arendal og en erfaren skipper som kjente farvannet rundt ulykkesstedet godt.

– You sunk my ship, captain, sa Kendall til den norske kapteinen Thom Andersen.

Kapteinens kone, Fru Anna Andersen, var med sin mann ombord på «Storstad» denne turen. Datteren Eva husker moren ikke orket å snakke om ulykken.

– Hun synes det var forferdelig med disse skrikene i natten, forteller hun i radiodokumentaren du kan høre ovenfor.

Fru kaptein Andersens brev hjem om hva som skjedde ble trykket i flere norske aviser.

Norske syndebukker

Det var en opprørt stemning etter at ulykkens tragiske omfang gikk opp for folk. Avisene pekte ut nordmennene som de skyldige i ulykken og mannskapet måtte ha politibeskyttelse.

Det ble raskt satt ned en granskningskommisjon som skulle finne svar på de viktige spørsmålene. Hvem hadde skylden for ulykken? Her sto påstand mot påstand.

Frelsesarmeen holder minnet levende

Storstad - Storstad var 134 meter langt og et av de største malmskipene i den norske handelsflåten. Det gikk i fast rute med kull mellom Nova Scotia og Montreal. - Foto: Université du Québec à Rimouski /

Storstad var 134 meter langt og et av de største malmskipene i den norske handelsflåten. Det gikk i fast rute med kull mellom Nova Scotia og Montreal.

Foto: Université du Québec à Rimouski

For Frelsesarmeen hadde tragedien en helt egen dimensjon. En stor delegasjon var på vei til verdenskongress i London. Flere enn 150 soldater og offiserer druknet i den iskalde elven denne dagen. Blant dem var oberst Maidment og kone, som noen år tidligere hadde ledet Frelsesarmeen i Norge.

Hvert år arrangerer Frelsesarmeen minneseremoni for ulykken på Mount Pleasant Cemetary i Toronto. Selv om det døde flere passasjerer på «Empress» enn på «Titanic» er det få både i Canada og ellers som minnes de mange som gikk med i en av de mest tragiske ulykkene til sjøs noen sinne.

Hør radiodokumentaren "Good ship, bad ship" på NRK P2 lørdag kl.10.03 og søndag kl.21.03.

Dokumentaren er laget av Kjetil Saugestad. Teknisk regi Kjetil Hansen. Konsulent Kari Hesthamar. En stor takk for vesentlige bidrag fra historikerne og forfatterne Atle Johnsen, Harald Breievne og David St. Pierre.

Vi følger

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 03030 eller 03030@nrk.no