– Det er veldig praktisk for meg å gjøre dette. Jeg er nettopp begynt i ny jobb og trenger førerkortet fort. Her får jeg det etter ei uke, sier Michael Hansen fra Drammen til NRK.no.
Og han er på langt nær alene om dette valget. Flere kjøreskoler i Brønnøysund er fullbooka av elever sørfra som ønsker å ta førerkortet på kortest mulig tid. Intensivkursene tilbys flere steder i landet, men mange velger seg Brønnøysund.
Både Trygg Trafikk, stortingspolitikere og andre kjøreskoler som driver tradisjonell kjøreopplæring liker utviklingen dårlig.
– Med et så tynt undervisningsgrunnlag øker risikoen tilsvarende for ulykker i trafikken. Dette tar vi sterk avstand fra, sier distriktsleder i Trygg Trafikk Nordland, Harald Heieraas om intensivkursene som gir førerkort på ei uke.
Risikoen for ulykker øker
– Vi vet at risikoen for ulykker i trafikken er førti ganger større i de første ni månedene etter at førerprøven er avlagt. Har man da i tillegg et dårligere grunnlag enn normalt sier det seg selv at risikoen øker tilsvarende, sier Harald Heieraas.
Ei rundkjøring – ingen lyskryss
Kjøreskolelærer Trond Øyen vil ikke være med på at det skyldes at Brønnøysund er det enkleste opplæringsstedet, med bare ei rundkjøring og ingen lyskryss.
– Mange har inntrykk av at dette er en liten plass å drive med kjøreopplæring. Men alle vil oppdage at ei rundkjøring er ei rundkjøring og et veikryss er et veikryss. Uansett om det er i Drammen eller i Brønnøysund, sier Trond Øyen.
Gunvar Marken har vært kjøreskolelærer i Bodø i over 40 år. Han er meget skeptisk til en slik intensiv kjøreopplæring.
– Ikke bra for trafikksikkerheten
Selv har han timer med elever over lengere tid før de får kjøre opp. Og i Bodø er det opptil to måneders ventetid på oppkjøring. Gunvar Marken tror ikke det er bra for trafikksikkerheten å ta lynkurs i bilkjøring.
– Det er all grunn til å stille spørsmål ved trafikksikkerheten med bakgrunn i en slik kjøreopplæring, sier han.
Langt fra alle består eksamen etter fem dagers kurs. Og de som stryker kommer ofte til de tradisjonelle kjøreskolene.
«Broilerkurs»
– Jeg har selv hatt slike elever og jeg synes de har hatt et drålig grunnlag. Hvis det skulle gå så galt at vi begynner med slike «broilerkurs» i vårt distrikt, da tror jeg vi kjørelærere skal vurdere å finne oss noe annet gjøre, sier Marken.
Til syvende og sist er det Statens Vegvesen som gjennom sine vegstasjoner uteksaminerer de nye bilistene. Erfaringsmessig har man der ikke tall som tilsier at strykeprosenten er større hos de bilførerne med bare et ukes intensivkurs.
– Det er noe man ikke kan se av statistikken. Resultatet kommer først når de med intensivkurs skal praktisere det de har lært av kjøreferdigheter. Eller retter sagt, det de ikke har lært, sier Harald Heieraas i Trygg Trafikk.
Reglene kan bli endret
Også på Stortinget har de merket seg den økende skepsisen mot «lynlappen».
– Det kan bli aktuelt å endre kravene til kjøreopplæring, for å forhindre at uerfarne sjåfører får sertifikat, sier stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås (Sp) i Transport-komiteen på Stortinget.
– Dette kan svekke trafikksikkerheten, mener Nordås.