Hopp til innhold

Annonsører forsvinner etter Breivik-utspill

Annonsører trekker seg fra Blogg.no etter at en av bloggnettverkets bloggere har ytret støtte til Anders Behring Breivik.

Blogg.no

Annonsører vil ikke settes i sammenheng med ekstreme ytringer på Blogg.no.

Foto: Skjermdump, Blogg.no

En profilert blogger i 20-årene har fått mye støtte etter å ha postet et innlegg der han kommenterer norsk innvandringspolitikk og gir sin støtte til flere av Breiviks argumenter.

Her er et utdrag av innlegget:

Først vil jeg gjøre det helt klart for alle sosialister som ønsker å misforstå meg her at det er helt uakseptabelt å utøve en slik handling som Anders Behring Breivik har gjort. Å ramme uskyldige bør straffes på samme måte tilbake!

Etter og ha lest en del av budskapene til Breivik må jeg si meg enig i mye av det han sier. Jeg har sagt det samme selv at Norge er på vei i helt feil rettning når vi tar inn så mange innvandrere og lar de få så mange goder og fordeler i Norge.

Annonsørene trekker seg

Jon Berge

Jon Berge og If vil heller bruke annonsekronene sine andre steder.

Foto: If

Øyvind Husby

Øyvind Husby i Get trekker seg også og får selskap av Flytoget og TVNorge.

Foto: Get
Innlegget har fått nær 200 kommentarer der de fleste gir sin støtte til bloggeren. Over 1000 stykker har ”likt” innlegget på Facebook. Dette har fått flere annonsører til å reagere overfor Blogg.no.


Informasjonssjef Jon Berge fra If Skadeforsikring, sier at hans bedrift nå sier takk for seg.

– Vi har kjøpt annonsene gjennom en ekstern leverandør og tok kontakt med Blogg.no da vi fikk greie på dette blogginnlegget. Nå har vi valgt å gå helt ut av Blogg.no, sier han og forklarer samtidig at If er inneforstått med utfordringene med nettannonsering.

– Vi har hele tiden vært klar over at det er en viss risiko ved at man kan få annonsen plassert på sider som dette, men vi vil på ingen måte vurdere å slutte med annonser på internett av den grunn.

Vil kun annonsere på seriøse steder

Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get, forteller at de har gjort endringer i sin annonsepolitikk etter at koblingen mot bloggen ble kjent.

– For oss er det helt uaktuelt å bli assosiert med slike uttalelser. Vi har derfor valgt å ta kontakt med vår annonseleverandør Schibsted og for at vi i fremtiden kun skal ha annonser på seriøse steder med et redaksjonelt, ansvarlig innhold, sier han til NRK.

Umulig å ha full kontroll

Blogg.no er Norges største bloggnettverk og opplyser på sine nettsider at de har nær en million registrerte blogger. Daglig leder Rafiq Charania mener det er omtrent umulig å ha full kontroll på annonsene.

– Vi har en viss kontroll med annonseplasseringen, men stort sett går alle annonsene i en rotasjon, så dermed er det i stor grad tilfeldig hvor de havner, sier han til NRK.

– Når annonsørene gjør oss oppmerksomme på slike hendelser, tar vi tak i det med en gang slik at annonsører ikke ender opp på uheldige nettsteder. Annonsen fra den nevnte bloggen var borte i løpet av en time, så vi tar slike henvendelser veldig alvorlig, påpeker han.

– Ingen nyhet

Charania mener at det knapt bør være noen nyhet hvordan annonsesystemet på nettet fungerer.

– Det er tydelig at det er media som har gjort annonsørene oppmerksomme på dette. At annonser havner på tilfeldige steder er ikke noe nytt, men når annonsører og brukere gjør oss oppmerksomme på slike koblinger, tar vi dette alvorlig og gjør grep fortløpende.

AKTUELT NÅ