Det ble lagt stor vekt på miljø i årets konkurranse, og juryen ønsker å sende viktige signaler til bilindustrien. Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor, var norsk jurymedlem i kåringen.
- Dette ble slik jeg håpet, men jeg var usikker på om den ville gå helt til topps. Fordi noen europeiske land ikke har tilrettelagt for el-biler, sier han på telefon til NRK.no
Gir håp for miljøet
- Dette viser vei mot fremtiden for bilindustrien. En bybil kan ha sin begrensing, men de elektriske bilene er veien fremover. Rune Korsvoll stemte selv på Nissan Leaf.
- Nissan Leaf er den første bilen som har den samme kjørekomfort som en vanlig mellomklassebil som en Volkswagen. Alle bilfabrikker jobber med å få el biler på veien, så i de neste to årene vil det komme mengde el-biler, sier Rune Korsvoll.
Les også:
Spennende konkurranse
Det er første gang en el-bil har vært blant finalistene i en så viktig kåring. En annen spennende nykommer var den rumenske Dacia Duster.
Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor, fortalte tidligere til NRK.no at Norge ligger foran når det gjelder å legge forholdene til rette for el-biler, noe som ikke automatisk gjelder alle land.
- Ikke bare på grunn av mange ladestasjoner, kjøring i kollektivfelt og gratis parkering og bomringer. Hos oss går også el-bilene på fornybar energi, og det er viktig, uttalte Korsvoll tidligere til
.Poengsummen ble fordelt slik på de sju finalistene:
Nissan Leaf 257 poeng
Alfa Romeo Giulietta 248 poeng
Opel Meriva 244 poeng
Ford C-Max/Grand C-Max 224 poeng
Citroën C3/DS3 175 poeng
Volvo S60/V60 145 poeng
Dacia Duster 132 poeng
Så tett i teten har det aldri vært i en slik kåring, sier Rune Korsvoll.
Norge i forkant
Generalsekretær er Rune Haaland ved Norsk El-bilforening, Norstart, synes dette er gode nyheter.
-Dette indikerer starten på det som blir det globale transportmiddelet fremover.
- I prinsippet er det fullt mulig å lage elektroniske biler som er like gode som bensindrevne biler, men batteriteknologi er så dyrt å utvikle så det tar tid.
- Det er 20 år siden vi begynte å utvikle strukturen til å ta imot slike kjøretøy. Vi har rammevilkårene som trengs til å bruke disse bilene.
I tillegg har vi gode og tøffe virkemidler som høy skatt og avgift som gjør det fordelaktig å kjøre el-bil, sier Rune Haaland.
- Nissan Leaf er en bil som er bygget fra grunn som en el-bil, med fem sitteplasser og fungerer som en vanlig småbil. Den går langt, har hurtiglader og full sikkerhet.
Rune Haaland beskriver flere finuerlige finesser ved Årets el-bil.
- I tillegg har den et informasjonspanel som forteller hvor mye du har igjen på batteriet, og hvor mye strøm radio og aircondition tar. Slik at du hele tiden kan redusere på strømkildene og utnytte batteriet bedre. Det morsomme er at det også finnes et tre i informasjonspanelet. Slik at jo bedre og fornuftig du kjører, jo større vokser treet, sier han.
Flere favoritter
Favoritten flere spådde ville ta seieren var Opel Meriva. Dette var en av de få kandidatene som virkelig viste hva som ligger i fremtiden. En spennende familiebil med helt nye og fleksible dørløsninger – og til en god pris.
Opel Meriva falt godt i smak hos flere. Lovordene kom fra flere hold, spesielt fra Danmark og Sverige.
Juryen bestod av 59 medlemmer fra 23 europeiske land. Tyskland, Italia, Frankrike, Storbritannia, og Spania hadde seks deltakere i årets kåring.
Det avgjørende for sammensetningen var størrelsen på landenes bilmarkeder og deres innflytelse på bilindustrien . Derfor var de andre landene proporsjonalt færre. Totalt 41 bilemerker og modeller var nominert.
Les også: