SAS overrasket i dag med et langt mindre tap enn ventet.
- Les:
- Les:
Justert for askeeffekten i andre kvartal ville SAS ha gått i pluss. Men askesmellen etter vulkanutbruddet på Island, og stengt luftrom som følge av dette, bidro til et resultat før skatt på minus 200 millioner svenske kroner.
Konsernsjef Mats Jansson, som går av i høst, skriver i rapporten at «selv om selskapet er på riktig vei, er det fortsatt et stykke igjen før de oppnår lønnsomhet».
Han ser tre hovedutfordringer som er mest avgjørende:
- Det første er at vi må opprettholde vårt fokus og momentum i implementasjonen av Core SAS-strategien og kostnadsprogrammet. Vi møter hard konkurranse, noe som innebærer fortsatt press på yielden (inntekt per solgte flysete, red.anm.). Nå er det avgjørende å fortsette jobben med å senke kostnadene. På et og et halvt år har vi gjennomført besparelser på totalt 5,6 milliarder svenske kroner, sier Jansson.
I tillegg må SAS fortsatt være ledende innen produkt og kvalitet, understreker han.
- Det er den andre utfordringen vår. En høyere turtetthet, et bredere nettverk og bedre punktlighet enn konkurrentene våre gir store konkurransefortrinn. Kombinert med enkelhet både på bakken og i luften innebærer dette en vesentlig merverdi for kundene våre. Dette er ett fokusområde, og vi jobber kontinuerlig med nye løsninger.
- Må vokse i takt med markedet
Og så må SAS vokse lønnsomt i takt med et marked som fortsatt er preget av usikkerhet:
- Markedet forventes å vokse med fire til seks prosent per år, og det er vår ambisjon å vokse i samme eller høyere takt. Den makroøkonomiske utviklingen er derimot usikker. Gjennom å øke utnyttelsen av flyene våre, komplettert med korttidsleasing øker vi kapasiteten vår. Det betyr lave investeringsforpliktelser, noe som sammen med vår sterke likviditet minsker sårbarheten til SAS, sier Mats Jansson.
I tillegg til disse tre hovedutfordringene finnes det alltid usikkerhet når det gjelder valutakurser og drivstoffpriser, påpeker SAS-sjefen.