Hopp til innhold

Vi skjønner oss ikke på Twitter

Kun tre prosent av den norske befolkningen er på Twitter hver måned. Likevel omfavner både pressen og politikerne det sosiale mediet.

Twitter

Bare 3 prosent av oss twitrer månedlig eller oftere, viser ny undersøkelse.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Over 13 000 ganger har Twitter blitt nevnt i norske medier i løpet av det siste året. Det viser tall fra analyseverktøyet Retriever. Til sammenligning har fjorårets og årets store «snakkis», Melodi Grand Prix , fått rundt 14 300 omtaler.

Det til tross for at kun syv prosent av landets 4,8 millioner mennesker oppgir at de har registert seg på Twitter, ifølge en undersøkelse Synovate har utført for NRK.

Årets Melodi Grand Prix-semifinaler har derimot hatt rundt 1 millon seere hver uke.

Medie-hype

– Kun tre prosent av disse oppgir at de skriver en twitter-melding månedlig eller oftere, sier medieforsker Liv Braathen i NRKs analyseavdeling.

Den erfaringen deler SINTEF-forsker Petter Bae Brandtzæg. Han tror det sosiale mediet i stor grad er blitt hypet opp av media.

Les også: Stenger Facebook og Twitter

Peter Bae Brandtzæg

Peter Bae Brandtzæg i SINTEF forsker på Twitter.

Foto: SINTEF

– Undersøkelser viser de som bruker Twitter ofte er høyt utdannet. Blant dem er det mange journalister og folk som driver mye med sosiale medier, forteller Brandtzæg til NRK.no.

Likevel innflytelse

Han tror likevel at Twitter vil ha en viss innflytelse i tiden som kommer, da det nettopp er meningsbærerne som bruker mediet aktivt.

– De bruker Twitter aktivt har noe å formidle, og de klarer å spre budskapet sitt effektivt. Men selv om nettstedet fortsatt vokser, kommer det aldri til å være i nærheten av den samme populariteten som Facebook har, sier SINTEF-forskeren.

Les også: Twitter-bølge i Norge?

Facebook mest pop

Twitter skjermdump

Twitter er ikke for gud og hvermann, ifølge Brandtzæg.

For Facebook er nettopp nordmenns favoritt-nettside, ifølge Synovate-undersøkelsen. Hele 2,1 millioner nordmenn er innom nettsamfunnet månedlig eller oftere.

– Facebook er en side for gud og hvermann, det kommer Twitter aldri til å bli, mener Brandtzæg.

Han tror mange ikke skjønner hvordan Twitter brukes, eller hva som er meningen med det. Begrensningen på 140 tegn per meningsytring er også en festbrems for mange.

Les også: Ikke venn, men fan

– Facebook har dessuten en privatsfære som appellerer mer til flertallet, tror han.

En undersøkelse NRK Analyse har utført blant 500 respondenter, viser at få har kjennskap til det sosiale mediet. Da de ble bedt om å beskrive Twitter med ett ord, var «ukjent», «kjedelig», «uinteressant» og «tull» blant ordene som gikk oftest igjen. Les mer om undersøkelsen på NRK beta.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no