Uføre er den gruppen som må vente lengst på svar fra Nav på søknadene om ytelser, og bunken med slike søknader det ikke er fattet vedtak i, er langt høyere for uføreytelser enn andre ytelser.
- Les:
– Kommer til å ta tid
Slik har det vært lenge, og de kan ikke se frem til en endring i situasjonen med det første.
– Vi ser på andre måter å løse de lange saksbehandlingstidene på, for vi er ikke fornøyde med dagens situasjon. Dette er høyt prioritert, og vi har blant annet satt inn ekstra team som ser spesielt på disse sakene, sier direktør for arbeid og aktivitet i Nav, Erik Oftedal.
– Men det kommer til å ta tid, og det vi kommer til å ha et krevende arbeid både i år og neste år, konkluderer han.
– Forskjellsbehandling
Dette reagerer uføre Sigurd Seim kraftig på, særlig etter at Nav-direktør Tor Saglie i februar i år lovet å behandle søknadene om dagpenger innen tre uker - noe Nav da klarte.
- Les:
– Jeg synes det gjenspeiler hvem som blir ansett som mer verd enn andre. Det er ren forskjellsbehandling, sier Seim.
Oftedal peker på at søknader om uføreytelser er komplekse saker som krever kompetente saksbehandlere.
– Ydmykende
Men også professor ved Høgskolen i Lillehammer, Rolf Rønning, kritiserer Navs uttalelse.
– Det er ydmykende for de uføre, og det viser en liten evne i Nav til å sette seg inn i disse brukernes vanskelige situasjon, sier Rønning til nrk.no.
– Det må oppfattes som en krenkelse for mennesker som er i en sårbar situasjon. Det synes ikke som om Nav tar disse brukerne på alvor, legger han til.