Hopp til innhold

Forbyr markedsføring av slankepille

Det finnes nemlig ingen bevis for at pillen har en slankende effekt.

Video nsps_upload_2009_7_18_15_29_37_949.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Forbrukerombudet forbyr markedsføringen av produktet Nushape som et vidundermiddel av et slankeprodukt.

Firmaet Nuform reklamerer med at du ved produktet Nushape «oppnår betydelig vekttap kun ved hjelp av en pille» og «ingen mosjon eller diett er nødvendig».

Men dette kan de ikke dokumentere, ifølge Folkehelseinstituttet.

200 klager

Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har fått mange klager fra forbrukere som setter spørsmålstegn ved pillens effekt.

Bare det siste halvåret har det kommet 200 klager på slankepillen NuShape.

- Nå har det vært mye og synlig reklame av NuShape på internett, store nettaviser og andre nettplasser med mye treff. Dette har gjort at veldig mange forbrukere har blitt eksponert for denne markedsføringen, sier Tonje Hovde Skjelbostad. Hun er jurist hos Forbrukerombudet.

Lars Grøndal

Fungerende forbrukerombud Lars Grøndal griper inn, og stanser markedsføringen av slankepillen Nushape.

Foto: Forbruker Norge

– Dette er et forsøk på å tilby en lett løsning for folk som vil gå ned i vekt, slik at de skal slippe å gjøre noen livsstilsendringer. Det har jeg ingen tro på, sier Liv Elin Torheim i Ernæringsrådet.

Ingen bevis

Forbrukerombudet er enig med ernæringsekspertene, og har sett seg lei på løftene fra NuShape om en slank figur med bare en pille.

Nuform la fram en studie som skulle dokumentere påstandene i markedsføringen, men Folkehelseinstituttet konkluderte med at denne ikke kunne bevise at Nushape gjør deg slankere.

Derfor er reklamen i strid med markedsføringsloven, og Forbrukerombudet har fattet et forbudsvedtak mot markedsføring av «slankepillen».

Dyre bøter

– Markedsføringen har vært svært synlig over lengre tid, og mange forbrukere har allerede blitt lurt. Det er derfor viktig å gripe inn mot denne villedende markedsføringen før flere forbrukere går på limpinnen, sier fungerende forbrukerombud Lars Grøndal.

Ved brudd på vedtaket må selskapet betale 400.000 kroner i tvangsmulkt, mens daglig leder må betale 150.000 kroner.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger