Hopp til innhold

Stor økning i godstransporten

Godstransporten på vei er dobla på 15 år. Sentralisering og spesialisering har mye av skylda.

Trailer på E6
Foto: NRK

En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt hvordan logistikkløsninger påvirker transporten.

Konklusjonen er at spesialisering og sentralisering innen næringsmiddelindustrien de siste 15 åra må ta mye av skylda for den voldsomme veksten i godstransport. Det skriver Nationen .

Matvarer og stykkgods

For selv om veksten har avtatt i 2007 og 2008, som en direkte følge av finanskrisa, viser tallene fremdeles vekst.

Tall fra TØI og Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at transport av matvarer og stykkgods utgjør over halvparten av veksten i godstransport på vei.

Ifølge Nationen konkluderer rapporten med at forbruket øker, og at varene transporteres over stadig lengre avstander.

Sentralisering

Næringsmiddelindustrien i Norge produserer i dag flere typer ferdigvarer. I tillegg er produksjonen mer spesialisert.

Beate Hovi, forskningsleder i Transportøkonomisk institutt, sier til Nationen at det er en av grunnene til at veien ut til markedet blir lengre.

Hun forklarer at når produksjonsanleggene blir mer spesialiserte, betyr det ofte at varene må fraktes langt, selv om selskapet har flere produksjonsanlegg som ligger nærmere markedet.

De siste 15 åra er den gjennomsnittlige transportdistansen for matvarer mer enn dobla. TØI nevner spesielt drikkevarebransjen som en av sektorene som sentraliserer produksjonen kraftig.

AKTUELT NÅ