– Etter at vi landet, viste kapteinen oss restene av humla, skriver forsvarsadvokat John Christian Elden i en sms til nrk.no.
Han var blant passasjerene om bord i flight SK4683 som tok av fra Gardermoen og satte kursen mot Malaga i Spania i dag. Men flyet fikk rett etter avgang rare utslag på den ene fartsmåleren i cockpiten.
Piloten snudde da umiddelbart og fløy tilbake til Gardermoen.
Humle kilt inn i røret
Hva som var galt, kom først på det rene etter at flyet var trygt nede på bakken. Kilt inn i det ene pitot-røret satt det en humle. Hastighetsmålerne på flyet er forbundet med det som kalles pitot-rør.
- Det er de to små rørene du ser foran på nesen til flyet, de som står rett fremover i fartsretningen. Man måler luftgjennomstrømmingen i disse rørene for å finne hastigheten til flyet, sier sjefpilot Eivind Bjurstrøm i SAS til VG.
– Sikkerheten må komme først
Det ene røret ble imidlertid blokkert av humlen, og av sikkerhetsmessige grunner måtte flyet derfor snu.
– Det ble gjort svært profesjonelt både fra kaptein og kabinpersonale, skriver Elden.
Han mener det var helt riktig at piloten å gjøre vendereis.
– Sikkerheten kom først slik det må gjøre, selv om det medførte å snu flyet. De visste jo ikke årsaken til at instrumentene ikke virket da vi var i lufta.
Kort tid etter at flyet landet på Gardermoen igjen, ble den uvanlige blindpassasjeren oppdaget.
– Etter at vi landet, viste kapteinen oss restene av humla, forteller Elden.
– Fire gram humle vant over x tonn fly.
Alle de 134 passasjerene ble omdirigert til et nytt fly som forlot Gardermoen ved 12-tiden.