Statens vegvesen har undersøkt alle ulykker i og ved tunnelene på riksveinettet i årene fra 2001 til 2006.
Tunnelene er farligst ved innkjøringen, slik som ved helgens ulykke i Follotunnelen.
Sikkerheten synker og flater ut jo lenger inne tunnelen bilen er.
I løpet av fem år var det tunnelene i og rundt Oslo som hadde flest ulykker, mens Breiviktunnelen/Sentrumstangenten i Tromsø hadde flest drepte og hardt skadde.
Trygg i tunnel
I avisen"Vegen og vi" slår vegvesenet fast at tunnelene i Norge er like trygge som motorveier. Men risikoen øker litt i de eldste tunnelene, viser undersøkelsen.
Skadene er ofte ikke så alvorlige i bytunnelene, selv om det skjer flere ulykker der.
Bedre lys, færre ulykker
Undersøkelsen antyder også at en standardheving for eksempel med
tanke på bedre belysning vil kunne redusere antall ulykker i
de eldste tunnelene.
Selv om det skjer langt færre trafikkulykker i vegtunneler enn på det øvrige vegnettet, er alvorlighetsgraden på tunnelulykker generelt høyere, viser undesøkelsen.
Vegtunnelene i Norge utgjør om lag 3 prosent av veinettet. Antall
trafikkulykker i tunneler utgjør bar eom lag 1,5 prosent av alle trafikkulykker.