Hopp til innhold

Feil fisk i frysedisken

Ved hjelp av ny type DNA-testing kan forskere avsløre nøyaktig hvilke planter eller dyr som er brukt i en matvare. Metoden avslører at du ikke bør ta alt for "god fisk".

Fiskedisk

Vet du egentlig hva slags fisk du får i frysedisken?

Foto: Jan Riise pedersen / NRK

Forskere i Trondheim og Bergen har brukt en ny metode for gjenkjenning av arter, gått i flere store matbutikker og sett på hva som egentlig blir servert oss av havets delikatesser.

Torbjørn Ekrem

Forsker ved NTNU Vitenskapsmuseet Torbjørn Ekrem

Foto: NTNU

- Torskefilet står det her, det kan vi sjekke, sier forsker Torbjørn Ekrem ved NTNU Vitenskapsmuseet i Trondheim, som tar en runde i fiskedisken.

- For 10 prosent av prøvene vi har tatt, viser det seg at produktene inneholder en annen fiskeart enn det som står oppført, sier Ekrem.

Ny metode

Over hele verden jobber forskere for tiden med utvikling av databaser som gjør at man kan bruke biter av DNA-materiale til raskt å bestemme hvilken art man har med å gjøre.

Les mer om DNA-strekkoding .

Denne databasen kan brukes til å bestemme nøyaktig hvilke planter eller dyr man har med å gjøre.

- Over 50.000 arter er allerede identifisert, forklarer Ekrem.

For eksempel kan kan analysere mageinnholdet i et dyr for å finne ut hva det har spist, eller bruke en bloddråpe til å finne ut hva slags fugl det var som krasjet med et fly.

Torsk var lysing

Forskere ved NTNU Vitenskapsmuseet og Bergen museum kjøpte inn over 30 produkter fra fiskedisken i butikker i Trondheim og Bergen. Tre av produktene inneholdt annen fiskeart enn det som sto på pakken.

For torsken viste seg å være lysing og akkar var homboltblekksprut. En tropisk fisk var egentlig en beslektet art.

- Det er interessant å vite hva disse produktene innheholder, det er vanskelig å identifisere en filet eller panert fisk, sier Ekrem.

Metoden har også blitt brukt til et lignende forsøk i USA. To studenter ved Trinity School i New York tok for seg en rekke sushi-restauranter for å se om fisken som ble servert, faktisk var det som kundene betalte for. Resultatet viste at det blir slurvet med artene, også på Manhattan. Les saken fra New York Times

Unøyaktighet, ikke juks

Torbjørn Ekrem sier undersøkelsen ikke tyder på at produktene som har forskjell mellom merking og innhold, har gjort dette for å spare penger ved å bytte ut dyre sorter med billige.

- Jeg tror det er snakk om unøyaktighet, sier Ekrem.

AKTUELT NÅ