Hopp til innhold

- Nav-ledelsen hører ikke på ansatte

- Vi har sagt fra om problemene så mange ganger, men vi har en ledelse som ikke vil høre, sier Nav-ansatte Lone Hansen.

Lone Hansen

Lone Hansen

Foto: Vilde Heljesen / NRK

Hun har jobbet først i Trygdeetaten og så i Nav i totalt nesten 30 år.

Hun merket fort at Nav-reformen ville by på problemer.

- Vi merket vanskene med en gang. Dette videreformidlet vi også til ledelsen, men de har ikke hørt på oss, sier Hansen.

- Hadde det ikke vært for den økende arbeidsledigheten, hadde de ikke gjort noe nå heller.

- Venter bare på en eksplosjon

Hun har hatt flere ulike stillinger innen etaten, både som saksbehandler og som ansatt ved kundesenteret i Nav i Buskerud, og som tillitsvalgt møter hun stadig frustrerte kollegaer.

- De andre ansatte jeg har snakket med, er så frustrerte. Vi venter bare på at det skal skje en eksplosjon, sier Hansen.

Det har stormet rundt Nav i det siste, og nye opplysninger om stadig lengre saksbehandlingstider, kritikkverdige arbeidsforhold og intern slakt er blitt kjent.

Les også: Nav slaktes i intern rapport

Les også: Bryter egne frister stadig oftere

Les også: - Driver rovdrift på de ansatte

Og Lone Hansen synes ikke det er det minste rart at brukere fortviler i møte med Nav, for også for ansatte er situasjonen vanskelig.

- Det verste med å jobbe i Nav nå, er at det er vanskelig for oss selv å vite hvor vi skal henvende oss for å finne vedkommende som har den rette kompetansen.

Les også: - Vi greier ikke mer

Nytt ledd innført

- Nå får vi ikke lenger lov til å sette over brukere som ringer inn, til saksbehandlerne. De må først innom en såkalt kompetansekø, der spesialister på de ulike områdene skal svare, sier Hansen.

- På den måten skal saksbehandlerne få mer tid og ro, men spesialistene i kompetansekøen kjenner jo ikke enkeltsakene. Denne ordningen er helt håpløs.

Hansen har tidligere kritisert organiseringen internt, men dette ble ikke godt mottatt, forteller hun.

- Jeg hadde en tøff periode som fylkestillitsvalgt da jeg kom med kritikk. Da var jeg ikke særlig godt likt og fikk høre at jeg var imot hele reformen, noe som ikke stemmer.

- Bedt om å holde kritikk internt

Nav-direktør Tor Saglie

Nav-direktør Tor Saglie hevder han synes det er greit at ansatte kritiserer Nav også eksternt.

Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Mange ansatte har rast mot Nav i debatter på nrk.nos sider, og flere har hevdet at de ansatte har fått munnkurv. Dette avviser Nav-direktør Tor Saglie.

- Nei, det stemmer ikke. Vi har en åpen dialog internt, og det er åpent for å kritisere eksternt også, sier Saglie til nrk.no.

- Så du har ikke noe imot at ansatte kommer med kritikk av Nav i media?

- Nei, det har jeg overhodet ikke noe imot. Jeg har ikke lagt noe lokk på debatten og har ikke lagt noen slike føringer.

Ansatte som nrk.no har vært i kontakt med, og som har vært kritiske røster, har imidlertid fortalt om at Tor Saglie skriftlig har gitt uttrykk for at han hadde satt pris på at det ble tatt opp "på en saklig måte internt".

- Nå vil jeg slutte

Lone Hansen, som lenge har vært kritisk til organiseringen av Nav, tror ikke hun orker å fortsette lenge i jobben.

- Jeg ser etter andre jobber, og jeg er ikke alene om det. Den stadige frustrasjonen er den utløsende årsaken til dette. Jeg orker ikke å bruke mer energi på det, det ødelegger både privatlivet og yrkeslivet.

Si din mening her!

AKTUELT NÅ