Hopp til innhold

Innvandrerne krasjer mye mer

Ikke-vestlige innvandrere havner i dobbelt så mange trafikkulykker som andre nordmenn viser nye tall.

Kolliderte biler
Foto: Reidar Westberg / NRK

- Innvandrerne er nok vant til en annen trafikkultur, sier Susanne Nordbakke, Prosjektleder ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Menn fra Midtøsten og Afrika

Susanne Nordbakke, Prosjektleder ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Susanne Nordbakke, Prosjektleder ved Transportøkonomisk Institutt.

Foto: Reidar Westberg / NRK

- Vi har nemlig funnet ut at menn fra Midtøsten og Afrika har mer enn dobbel så høy ulykkesrisiko som det menn fra Vest-Europa og Norge har, sier Nordbakke.

Men også kvinner fra land i de samme regionene er mer utsatt for ulykker enn norskfødte kvinner.

- Man tar trolig med seg en del trafikkvaner fra hjemlandet sitt. Ulike land har nemlig ulikt fokus på trafikksikkerhet, både når det gjelder kjøreopplæring og hvilke regler man har, sier Nordbakke.

Tør ikke kjøre lenger i Pakistan

Rapporten fra TØI stemmer overens med tilsvarende funn gjort i Sverige, men rapporten viser også at kjørekunnskap og holdninger i trafikken endrer seg over tid, så innvandrere som har vært og kjørt lenge i Norge er mindre utsatt for ulykker enn de som nettopp har kommet til landet.

Dette stemmer godt overens med Ammad Sohail Khokhar sine erfaringer, han har bodd og kjørt i Norge i 34 år uten å krasje.

Ammad Sohail Khokhar
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Video: Ammad Khokhar tør ikke kjøre i Pakistan.

- Det er stor forskjell på å kjøre i Norge og Pakistan. Der nede eier ikke folk respekt for lover og regler, men jeg tror ikke det tar lang tid før folk venner seg til å følge norske regler, sier Khokhar.

- Jeg hadde litt problemer i begynnelsen, men nå er det motsatt. Nå er det farlig for meg å kjøre i Pakistan, der tør jeg ikke kjøre lenger, sier Khokhar.

Setter i gang tiltak

Vegdirektoratet har undersøkt flere grupper i tillegg til innvandrere. MC-førere, unge, eldre og personer som kjører uten sikkerhetsbelte er også undersøkt. Og nå blir det iverksatt tiltak.

Finn Harald Amundsen, Leder, Trafikksikkerhetsseksjonen, Statens Vegvesen.

Finn Harald Amundsen, Leder, Statens Vegvesen.

Foto: Reidar Westberg / NRK

- Vi prøver å sette inn flere type tiltak spesielt mot de ulike gruppene vi har undersøkt, sier Finn Harald Amundsen, Leder, Trafikksikkerhetsseksjonen, Statens Vegvesen.

Mot innvandrer-gruppen fokuserer Vegdirektoratet spesielt på:

1. Økt kontrollvirksomhet.
2. Få førerprøven på flere språk.
3. Jobbe tettere med de ulike kjørerskolene.

AKTUELT NÅ