Hopp til innhold

Rådgiver doblet gjelden

Et gjeldsrådgivningsfirma i Bergen har doblet gjelden til en kvinne etter at de hjalp henne med å forhandle med kreditorer om gjelden.

Gjeld
Foto: Colourbox

- Disse rådgiverne er ute etter å få tak i mest mulig naive mennesker.

Leder Bengt Scheldt i Gjeldsoffer-alliansen sitter med papirene som viser at en kvinne fikk doblet gjelden sin da hun tok kontakt med selskapet Gjeldsfinans i Bergen.

Gjelden på 125.000 kroner ble til 275.000 kroner. Kvinnen sitter igjen med et gjeldsbrev som viser at innbetalingene går til selskapet Gjeldsfinans .

«Veldig god prat»

- De skal liksom hjelpe folk, og det er det de sier på nettsiden sin. Og så nesten tredobler de gjeldsproblemene deres. Da har du ikke hjulpet dem noe særlig, sier Scheldt.

Bengt Scheldt

Bengt Scheldt i Gjeldsoffer-alliansen.

Foto: NRK-arkiv

- Den unge kvinnen hadde en del gjeldsposter fordelt på omtrent ti kredittkort med høy rente. Og hun hadde betalingsanmerkninger. Hun ønsket å få samlet disse kortene på ett sted - én kreditor å forholde seg til - og å bli kvitt disse betalingsanmerkningene.

Etter å ha blitt muntlig foret med veldig god prat i en lengre periode, så skrev hun under på en avtale om at dette skulle utføres, sier Scheldt.

- Men er kundene også litt naive når de ikke skjønner at de betaler dobbelt?

- Naturligvis, og det er jo det disse rådgiverne er ute etter. Det er ute etter å få tak i mest mulig naive mennesker, sier Scheldt.

Forbrukerombudet: Dette er forferdelig

Gjeldsoffer-alliansen har fått mellom 40 og 50 klager på forskjellige gjeldsrådgivningsfirmaer bare i høst, og flere av klagene gjelder selskapet Gjeldsfinans.

Scheldt har sendt saken videre til forbrukerombud Bjørn Erik Thon, som har bedt om en forklaring på de skyhøye honorarene fra selskapet.

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet

- Slik jeg ser det skal du ha en usedvanlig god begrunnelse for å ta et salær på 125.000 kroner for å refinansiere en gjeld på 125.000 kroner, sier Thon.

- Her er det da et menneske som er i en fortvilet situasjon som ikke klarer å håndtere gjelden sin, som kommer for å be om hjelp og ender opp med en gjeld som er dobbelt så stor den i utgangspunktet var. Det syns jeg er helt forferdelig, sier Thon.

Plikter å advare mot ugunstige ordninger

Gjeldsfinans har frist til 5. januar med å svare Forbrukerombudet , men Thon mener at selskapet har brutt aktsomhetsplikten - det vil si plikten til å fraråde en ordning som ikke er gunstig for kunden. Han er usikker på om avtalen er gyldig.

- Det fins jo bestemmelser i avtaleloven som sier at en avtale kan settes til side dersom den urimelig, og jeg mener at det absolutt bør prøves i denne saken her, fordi her står ikke salæret overhodet i sammenheng med den jobben som er gjort, sier Thon.

Advokaten til Gjeldsfinans, Nils Tangedal, vil ikke kommentere saken, men bekrefter at selskapet har brukt 100 timer på jobben.

Den opprinnelige gjelden til kvinnen skal hun nå ha betalt, men ikke selve honoraret.

AKTUELT NÅ