Stortinget kommer ikke til å speilvende ordningene slik at bare de som ønsker slik reklame får det.
Posten tjener årlig over 1 milliard kroner på å dele ut reklame. Er det greit med reklame i posten? Si din mening nederst i saken.
Slik reserverer du deg:
- Enten kan du ta kontakt med et postkontor eller Postens kundeservice på telefonnummer 810 00 710.
- Så får du en blankett som må fylles ut og leveres på postkontoret. Deretter mottar du en reservasjonslapp som du må klistre på postkassen din.
- Overkjører kommunene
Et knefall for reklameindustrien, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.
Stortinget legger opp til fortsatt ressurssløsing og forsøpling, sier han og sikter til at titusenvis av tonn uadressert reklame årlig havner i søppelbøttene. Han er skuffet over at politikerne ikke tar hensyn til den sterke motstanden mot uadressert reklame.
- Stortinget overkjører de 95 kommunene som ønsker å speilvende dagens ordning slik at bare de som klistrer opp et ja takk-merke på postkassen får slik reklame. Et stort flertall av befolkningen ønsker en slik ordning, sier Haltbrekken.
(Saken fortsetter under avstemningen.)
Telefonsalg
Mens Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner har prøvd å få speilvendt ordningen med postkassereklame, har Forbrukerombudet bedt politikerne gjøre det samme med telefonsalg at bare de som ønsker det kan ringes opp.
Forbrukerombudet får årlig mange hundre klager på telefonsalg.
Ingen av ønskene får gjennomslag i forslaget til ny markedsføringslov som Stortinget skal behandle fredag.
Noen bedringer
- Telefonsalg har vi tatt opp mange ganger fordi det er så mange klager på det. Loven burde vært speilvendt slik at du skulle si ja hvis du ville bli oppringt. Nå blir ikke dette endret, og da er vi ved et sporskifte. Nå blir oppgaven framover å følge opp loven og de endringer som vedtas, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Han peker på at det blir noe bedre regulering rundt telefonsalg, selv om det ikke blir så bra som ønsket. Dessuten er Forbrukerombudet fornøyd med en del andre innstramninger.
Derimot er han lite glad for at flertallet i stortingskomiteen går inn for å oppheve forbudet mot tilleggsgaver for å få barn til å kjøpe produkter.
Positivt engasjement
I Stortingets familie- og kulturkomite vil bare Venstre og KrF la kommunene få lov til å innføre ja takk-ordningen for postkassereklame. De andre partiene mener dagens ordning skal fortsette.
Komiteen uttaler samtidig at engasjementet fra kommunene er positivt, og sier at kommunene selv kan gjøre dagens
reservasjonsordning bedre kjent gjennom distribusjon av klistremerker.
Bare KrFs representant i Stortingets familie- og kulturkomite vil speilvende reglene for telefonsalg slik at bare de som ønsker det blir oppringt.
Sterke krefter
Miljø- og forbrukerinteressene taper mot de sterke næringsinteressene i disse sakene.
Posten tjener årlig over 1 milliard kroner på å dele ut reklame, og mange arbeidsplasser er knyttet både til uadressert reklame og til telefonsalg. Dette har Barne- og familiedepartementet lagt vekt på.
Gir seg ikke
Haltbrekken lover at hans organisasjon vil kjempe videre for å få slutt på at titusenvis av tonn reklame puttes i postkassene hvert år.
- Det er fortsatt mulig om en stund å endre prinsippet. Når regjeringen og Stortinget ikke vil gjøre det nå, forventer vi i det minste at regjeringen sørger for å sende ut nei- takk klistremerker til alle landets husstander. Den sier jo at den vil forbedre nei-takk- ordningen, og da er det et konkret tiltak, sier lederen i Naturvernfobundet.