Hopp til innhold

- Reklamepress mot unge kinogjengere

Før den populære barnefilmen Wall- E blir det vist flere reklamesnutter som er direkte rettet mot barn helt ned i fireårsalderen. Loven må endres, mener flere fagfolk og politikere.

Barnefilmen Wall-E går nå på kinoer over hele landet
Foto: MICHAEL GOTTSCHALK / AFP

Inger Lise Hansen

Inger Lise Hansen, KRF

Foto: Gilbert, Jeff / SCANPIX
Lene Løken, direktør i kinoens bransjeorganisasjon.

Lene Løken, direktør i 'Film og Kino'

Foto: Løchen, Per / SCANPIX

Disney og Pixars kjempesuksess Wall- E har blant annet reklame for perler, barnekanalen Jetix og for lego. Nestleder i KRF, Inger Lise Hansen er sjokkert.

- Unge i dag utsettes for stadig mer reklamepress! Reklamene før Wall- E viser at en bevisst prøver å selge ting direkte til barna. Dette burde vært ulovlig.

Kinokonkurs

Tidligere har flere ønsket å fjerne barnereklamene på kino, men da har kinoenes bransjeorganisasjon "Film og Kino" argumentert med at reklamen ikke er rettet mot barn, og at kinoene vil gå konkurs uten disse inntektene.

Men før Wall- E fremvisningene er barna helt klart målgruppen. Likevel forsvarer direktør i "Film og Kino" Lene Løken reklamene.

- De fleste reklamene er "voksenreklamer". Noen få reklamer er direkte rettet mot unge, men vi har ikke noe valg, dette handler om økonomi.

Økende trend

Løken tror ikke det vil bli mindre barnereklamer på kino, og forteller at kinoene heller ikke gjør noe ulovlig ved å vise reklamene, da det ikke er noen lov mot dette.

Før markedsføringsloven ble vedtatt prøvde barneombudet også å få inn et forbud mot reklamer før barnefilm, uten og lykkes. Tove Kjos fra forbruker-ombudet bekrefter dette.

- I dag finnes det ikke noe totalforbud mot reklame rette mot barn på kino. Så lenge det ikke er sex eller voldsreklamer før barnefilmer er det greit. På TV er derimot reglene mye strengere og klarere.

Krever endring

Hansen fra KRF er provosert over kinoenes ansvarsfraskrivelse, og mener barns helse må komme foran økonomiargumentet.

- Nok er nok. Jeg ønsker ikke bare og fjerne reklame direkte rettet mot barn på kino, men reklame før barnefilmer generelt. Kino er et sterkt medium, og reklame prøver å påvirke unge overalt. Vi trenger flere reklamefrie soner, og jeg mener i det minste barneforestillinger burde være det.

Hansen mener noe må gjøres, og det kjapt.

- Politikerne har muligheten til og lage et strengt regelverk rundt kinoreklamer, og det skal jeg kjempe for fremover.

LES OGSÅ: Masse skjult reklame i Wall- E

Barn og TV
Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger