Hopp til innhold

Gnistrende Groupa

Det er seks år siden den norsk-svenske folkemusikkgruppa Groupa kom med CD. Men nå er de her med plata ”Frost” hvor vi får høre nye folkemusikkeksperimenter.

groupa
Foto: Groupa pressebilde

Groupa har klart å fornye seg, men har samtidig bevart sin særegne klang. Og de spiller bedre enn noen sinne.

Løpsk fantasi

Det er fest. Det regner fra skyfri himmel. Fantasien løper løpsk. Det er vanskelig å orientere seg. Men du blir revet med, enten du vil eller ikke. Den nordiske folkemusikken er utgangspunktet, men Groupa er mest lik seg selv: I sin måte å koble tradisjoner, nyskapning og pur spilleglede. Og omgivelsene du kommer til, er utfordrende og vakre på samme tid.

Ut av umulige floker

Groupa har holdt på siden 80-tallet og består i dag av Terje Isungset på perkusjon, trommer og munnharpe, Mats Edén på fele, viola d’amore og durspill og Jonas Simonson på ulike fløyter og bassklarinett.

Musikerne fletter seg i hverandre og lager noen ganger umulige floker som de lekent og lett finner veien ut av.

Og det er ikke alltid det virker helt planlagt, for her er det gitt mye spillerom til hver enkelt musiker som selv må løse de ulike musikalske oppgavene i samspillet. Det gjør de på en overbevisende måte.

Gode enkeltprestasjoner

Terje Isungset: Han harker, roper, gnir, risler og rasler og slår på det han har for hånden. Men det er selvfølgelig system i kaoset. Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid har likt det han har gjort i Groupa, men denne gangen fungerer det. Noen ganger kan han ligge litt vel tungt på rytmen, men stort sett spiller han delikat og fantasifullt. Mats Edén har en sjelden følelse i buehånden. Han kan trylle fram de beste detaljer og mest fantasifulle harmonier, og samtidig få det til å virke lekende enkelt. Og Jonas Simonson har en framdrift og musikalsk presisjon mange fløytister kan misunne ham.

Beste plate

Jeg finner svakheter på plata. Det finnes partier som ikke er like godt spilt. Noen av arrangementene er for tunge og melodiene kan gå litt i stampe. Men tro meg: Plata ”Frost” er først og fremst gnistrende. Den er luftig og godt produsert. Samspillet er energisk, presist og gjennomført helt ut i fingerspissene.

De har holdt på klangen som har kjennetegnet Groupa i mange år, men har også samtidig klart å fornye seg ved å komponere nye låter og ikle gamle slåtter fra Norge og Sverige nye fantasifulle arrangementer.Og jeg har aldri hørt gruppa spille bedre sammen enn på denne plata.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober