Hopp til innhold

Kan bli slutt på gratis parkering

Det skal bli mindre fristende å kjøre bil for å handle. Kjøpesentrene kan bli pålagt å ta seg betalt for at du parkerer hos dem.

Parkering

MÅ TA BETALT: Kjøpesentrene kan bli pålagt å ta seg betalt av kunder som parkerer på sentrenes parkeringsplasser.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Kari Sogn

GRATISPARKERER: Kari Sogn (64) er fornøyd med gratis parkering.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

- Jeg synes det betyr veldig mye at man slipper å stresse med å betale for å parkere bilen, sier Kari Sogn (64).

Hun setter flere handleposer inn i bilen sin etter et besøk på Bryn senter i Oslo. Her er det fire timers gratis parkering for kundene. Selv midt på en hverdag er det ganske fullt på fullt av biler her. Men rekka med parkeringsplasser aller nærmest inngangen står tom, der er det avgiftsparkering og bare lov å stå èn time.

Nettradio: Vil ha gratis parkering

”Unødig biltrafikk”

De fleste store butikker og kjøpesentre tilbyr kundene gratis parkering. Dette trekker kunder, men fører også til unødig biltrafikk. Flere undersøkelser viser at tilgangen på gratis parkeringsplass er èn viktig grunn til at folk bruker bilen til daglige gjøremål. Norge har nå omtrent like mange personbiler pr. innbygger som bilens hjemland, USA.

Nå foreslår advokat Helge Skaaraas i en rapport han har skrevet på oppdrag fra Miljøverndepartementet at kommunene skal kunne pålegge kjøpesentre i byområder å innføre avgiftsparkering. I dag er ikke dette mulig uten at eieren av den private parkeringsplassen samtykker. Pengene skal ikke gå til kommunen, de skal eieren av kjøpesenteret beholde.

Også Samferdselsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet har vært med på å bestille rapporten - som altså foreslår at det skal bli mindre fristende å kjøre bil for å handle.

- Gratis parkering betyr mye. Men hvis det er et bra sted å handle ville jeg vel dratt dit selv om jeg måtte betale, sier Kari Sogn.

- Latterlig

Skender Rashiti (22)

LATTERLIG: Skender Rashiti (22) mener forslaget er latterlig.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

- Det er avgifter på alt snart, dette forslaget er helt latterlig, sier Skender Rashiti (22). Han bor utenfor Oslo, men kjører ofte innom dette kjøpesenteret på vei til byen, nettopp fordi det er gratis å parkere.

Hensynet til butikkene i sentrum er en annen begrunnelse for forslaget. 70 av landets kommuner har avgiftsparkering. Mens du

Sture Jenssen (48)

DÅRLIG FORSLAG: - Avgiftsnorge på sitt verste, sier Sture Jenssen (48)

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

som regel må betale p-avgift i sentrum av byene, er det vanligvis gratis parkering ved kjøpesentre utenfor byene eller et stykke fra sentrum. Dette gjør konkurransen vanskelig for butikker i sentrum. Noen sentrumsområder risikerer å bli spøkelsesbyer fordi folk kjører langt vekk for å handle på kjøpesentre.

- Hvis det blir innført parkeringsavgift må jeg bare prøve å parkere bilen litt lenger unna. Dette forslaget er avgiftsnorge på sitt verste, sier Sture Jenssen (48).

Jørn Nergård (28)

KJØRER FOR MYE: - Jeg kunne tatt sykkelen til butikken, innrømmer Jørn Nergård (28).

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

- Det er for mye heft å betale, selv om det ikke koster så mye penger, sier Jørn Nergård (28). Med avgiftsparkering ville han unngått å kjøre til Bryn-senteret med mindre han var helt nødt. Han innrømmer samtidig at han kjører for mye bil.

- På enkle turer til butikken kunne jeg tatt sykkelen, sier han.

Ikke gratis

- Det finnes egentlig ikke noe som heter gratis parkering, sier forsker Jan Usterud Hanssen ved Transportøkonomisk Institutt.

- Parkeringsplasser og parkeringshus er alt annet enn gratis. Spørsmålet er bare hvem som betaler, og det er sjelden bilisten direkte. Ergo må kostnaden ved gratis parkering tas inn gjennom prisen på varene i butikken. Derrmed må også de som går, sykler eller reiser kollektivt betale for parkeringsplassene. Det synes jeg er nokså uheldig, sier Usterud Hanssen.

Jan Usterud Hanssen

GRATIS-TULL: - Det finnes ikke noe som heter gratis parkering.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Han mener at å regulere tilgangen på parkeringsplasser og kostnaden for å parkere er et av de viktigste virkemidlene for å få folk til å velge et annet transportmiddel.

AKTUELT NÅ