Hopp til innhold

NSB-nei til lyntog

Høyhastighetstog blir neppe lønnsomme i Norge. - Moderniser heller dagens jernbane, sier NSB-sjefen.

Japansk høyhastighetstog.
Foto: YOSHIKAZU TSUNO / AFP

- Vi bør prioritere helt andre tiltak på jernbanen enn høyhastighetstog i Norge.

Urealistisk

Det sier NSB-sjef Einar Enger. Han mener mange har helt urealistiske forestillinger om høyhastighetstog i Norge slik vi kjenner dem fra Frankrike og Spania

- Høyhastighetsbaner, slik vi kjenner dem fra Europa, er først og fremst egnet for områder med store befolkningskonsentrasjoner. Med det folketallet vi har i Norge, så er det vanskelig å tenke seg bedriftsøkonomisk lønnsomhet i disse banene, sier Enger.

NSB-sjefen tviler på at det kommer til å gå tog som kan gå i 300 kilometer i timen og som knapt stopper underveis mellom de største byene i Norge.

Lokale politikere

- Jeg sitter rmed et inntrykk av at endel lokale poltikere ser for seg at høyhastighetstog skal løse de trafikkale utfordringene, og at det blir raskt å komme seg til de store byene i både nord og sør. En

Einar Enger, konsernsjef i NSB
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

skal ha med seg at det er ikke særlig mange av disse kommunene man kan legge opp stopp i, for da er effekten borte, sier Enger.

Men mellom Oslo og Trondheim kan reisetida bli en god del kortere enn dagens drøye seks og en halv time, sjøl uten høyhastighetstog til 60 eller 100 milliarder kroner.

- Det er klart at dobbeltspor gir større kapasitet og da kan vi kjøre med stor hastighet, og reisetida Oslo-Trondheim kan klart reduseres, sier Enger.

AKTUELT NÅ