66 prosent av befolkningen i alderen 9 - 79 år brukte Internett en gjennomsnittsdag i 2006, og 80 prosent brukte nettet i løpet av en uke.
Det viser Norsk mediebarometer som Statistisk sentralbyrå (SSB) offentliggjorde i dag.
Tiden vi bruket på Internett økte i samme periode fra 53 til 62 minutter daglig.
Nettet tar hele økningen
Undersøkelsen viser at totaltiden vi bruker på massemedier økte i fjor, og økningen skyldes i det store og hele internett, sier rådgiver Odd Frank Vaage i SSB, som er ansvarlig for rapporten.
98 prosent nettdekning blant de yngste
Internettdekningen øker i alle aldersgrupper. Det er de unge som er det største brukerne, og bruken øker også med graden av utdanning og jo nærmere en storby man bor.
Når det gjelder den ukentlige bruken er 4 av 5 nordmenn innom Internett. Blant 13-15-åringene er 98 prosent på nettet i løpet av uka.
Daglig er 75 prosent av 13-15-åringene på nett, mens 83 prosent av 16-24-åringene sier de er online. 21 prosent av de eldste er på nett daglig.
Kjønnsforskjeller
Unge gutter og unge jenter bruker nettet forskjellig. Guttene dominerer når det gjelder spill, mens jentene leder an i bruken av nettsamfunn som bl. a. Facebook, Nettby og MySpace.
Det er stor spredning når man sorterer for kjønn og alder. 83 prosent av de unge bruker epost ukentlig, mens bare 14 prosent av de eldre kvinnene gjør det.
I aldersgruppen 16-24 år er det omtrent like mange kvinner og menn på nett, mens i alle de andre aldersgruppene er det en overvekt av menn.
Blant de aller eldste er kjønnsforskjellene størst. Bare 16 prosent av eldre kvinner er på nett daglig, mens 28 prosent av mennene er det.
- Her ser vi klart en gruppe i samfunnet som faller utenfor etterhvert som mer og mer offentlig informasjon gis over internett, sier rådgiver Odd Frank Vaage i SSB.
TV ruler fortsatt
Men fortsatt er det TV-bruken som dominerer nordmenns medievaner. TV-seeingen holder seg høy. Barn og eldre ser mest. de eldste ser lengst, barn kortest.
82 prosent så fjernsyn en gjennomsnittlig dag i 2006, og de er omtrent som året før. Og vi sitter lenge foran skjermen. I over 2,5 timer ser vi på fjernsyn daglig.
Radiolyttingen er også ganske stabil, men er forlengst passert av internett i oppslutning. Boklesingen holder seg også, etter en midlertidig nedgang på 90-tallet. Kvinner leser fortsatt flere bøker enn menn.
Når det gjelder trykte medier, leser barn færre trykte medier enn før.
Men barn leser fortsatt mye, sier Vaage. For eksempel trenger barn å kunne else for å ha utbytte av tekstede filmer hvor de må lese i høyt tempo, og utenlandske spiller, og det er en inspirasjon for mange, sier han.
Bredbånd bratt opp
83 prosent av nordmenn har internett hjemme. Det er en oppgang fra 79 prosent på ett år.
Og bredbåndsdekningen øker sterkt. Sju av ti har nå internett via bredbånd, ifølge mediebarometeret. 87 prosent oppgir at de har hjemme-PC.
Blant de unge mellom 16 og 19 år, oppgir 88 prosent at de har internett via bredbånd i heimen.
Unge i alderen 13-15 år har den høyeste andelen daglige nettbrukere, mens 16-19-åringene bruker mest tid på nettet.
E-post og nyheter på topp
De som bruker internett,. bruker det mest til å sende og motta e-post (62 prosent) og til å lese nyheter (61 prosent). Tallet er omtrent uendret fra året før.
En tredel brukte nettbank og kjøpte varer og billetter på nettet en gjennomsnittsdag i 2007. Rundt 20 prosent brukte nettet til å se film og videoklipp.
Nettsamfunn
For første gang har Statistisk sentralbyrå også spurt nordmenn om de bruker nettsamfunn som Facebook, Nettby og MySpace.
13 prosent bekrefter at det gjorde de " i går", dvs en gjennomsnittlig dag i 2007. Denne del av undersøkelsen er gjort i september og desember.
Kvinner bruker nettsamfunn dobbelt så ofte som menn (18 mot 9 prosent), og unge oftere enn eldre. I gruppen unge i alderen 16-24 oppga 30 prosent at de var innom et nettsamfunn dagen før.
Ukentlig er 25 prosent av de spurte innom et nettsamfunn. Blant unge jenter (16-24 år) svarte 80 prosent bekreftende. Av unge gutter svarte 64 prosent at de logger seg på nettsamfunn ukentlig.