Hopp til innhold

NRK hedret for god design

NRK Nyheter har fått Merket for god design på Designdagen 2008. Det har også Dagsavisen og magasinet NO.

NRK Nyheter logo
Foto: Nyhetsspiller, Nyhetsspiller / NRK

NRK Nyheter fikk prisen for ny designprofil på TV,  Dagsavisen ble belønnet for sin relanserte nettavis, mens NO fikk sin pris for utradisjonell magasinutforming.

Les også: Levende Østfold-lampe til topps

Styrke visuell profil

Bakgrunnen for NRK-satsingen på ny designprofil var at statskanalen ønsket å modernisere og styrke den visuelle profilen og bildejournalistikken. Dessuten skulle NRK Nyheter og NRK Sport fremstå som samlet, som to samkjørte merkevarer.

– Det er viktig å være enhetlig og tydelig i en flermedial virkelighet der vi er tilstede i flere tv-kanaler, radiokanaler, på nettet og på diverse mobile plattformer, forteller Jan Georg Vedeler, som er redaksjonssjef for producergruppen i NRK Nyheter.

Startet i 2006

Designarbeidet startet for alvor vinteren og våren 2006, og med på laget fikk NRK det britiske designbyrået Kemistry.

– Vi nedsatte en designgruppe som fungerte som bindeledd og premissgiver mellom styringsgruppen og de utførende designerne. Utfordringen var å beskrive designoppgaven presist, og se til at alle designerne trakk i samme retning visuelt sett, sier Sigrun Giil Fugleberg, prosjektleder for grafisk design for NRK Nyheter.

Omleggingen av profil bød også på produksjonsmessige utfordringer: Ikke bare skulle produksjonen på Marienlyst legges om - det skulle også de 11 distriktskontorene rundt om i landet.

20. august 2007 gikk Dagsrevyen på lufta i ny drakt - med nye vignetter, ny skjermgrafikk og ny scenografi i studio.

Rød prikk

Det elementet som går igjen i den nye profilen er ingen rød tråd, men derimot en rød prikk.

– Kemistry definerte den røde prikken som et ”action point”, en ”Giver of News”. Den er avledet av prikken i NRK-logoen, og tar form både som en roterende jordklode, som pulserende prikker og statisk som et studiobord, sier Giil Fugleberg.

Jan Georg Vedeler forklarer at den røde prikken signaliserer hurtighet, tilstedeværelse og formidling på direkten.

– Identiteten til sendingene fra NRK Nyheter og NRK Sport oppleves som troverdig, engasjert og strømlinjeformet. Den nye designprofilen gjenspeiler dette. NRK er opptatt av kvalitet og troverdighet, også på design, sier han.

AKTUELT NÅ