I går ble det kjent at Gro Harlem Brundtland, tidligere generaldirektør i Verdens helseorganisasjon, sitter i et ekspertråd betalt av det internasjonale Pepsi-konsernet.
Lagtingspresident Inge Lønning ber Brundtland stanse samarbeidet med næringsmiddelgiganten.
Les også:
- Ren reklameeffekt
- Jeg synes det hadde vært klokt om hun hadde trukket seg ut av dette. Da hadde det vært klart at hun ikke ønsker å bli brukt i markedsføringen av helseskadelige produkter, sier Lønning.
Brundtland har jobbet for næringsmiddelgiganten siden 2004.
Selv framhever hun at hun gjennom sin plass i ernæringsrådet har kunnet bidra til å endre selskapets markedsføring og produkter.
Men Lønning tror ikke Pepsi har et reelt ønske om å gjøre sine produkter mindre helseskadelige.
- Når et stort internasjonalt konsern er interessert i å knytte til seg folk av Gros kaliber, har det bare en hensikt, nemlig reklameeffekten.
- Kommer ikke ut med æren i behold
Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo er enig i at Brundtlands omdømme svekkes av at hun står på lønninsglista til Pepsi.
- Jeg tror ikke hun kommer ut av denne situasjonen med æren i behold, sier Blindheim.
Han mener samarbeidet med Brundtland og andre helseeksperter skyldes at Pepsico og konkurrentene har store problemer med å håndtere opinionen i USA.
- Pepsico tenker nok at hvis de får inn Brundtland, som er en galleonsfigur i internasjonal helsepolitikk, så kan de bruke henne mot det nettverket hun kjenner fra sin tid i WHO.
Blindheim anslår at samarbeidet med Gro er verdt flere hundre millioner dollar for konsernet.