Hopp til innhold

Unge vil svindle

Halvparten av de under 30 år synes det er helt greit å legge på litt ekstra når de melder inn ulykker til forsikringsselskapene.

Svindel
Foto: Anders Revdal / NRK

- Det er når unge folk er ute på reise eller får problemer med mobiltelefonen at svindelen foregår mest, forteller Svein-Arne Kausland som jobber med svindelsaker i Gjensidige.

Uærlige studenter

- Vi ser ofte at folk som ikke får mobilerstatning forsøker seg igjen med et nytt krav og en ny årsak, sier Kausland til NRK.

Han trekker også frem saker der enkelte har arrangert bilulykker og uærlige studenter i Australia.

Svein-Arne Kausland i Gjensidige
Foto: Gjensidige

- For noen år siden fikk vi inn urovekkende mange meldinger om innbrudd i boliger og i biler på slutten av studieåret. Vi reiste ned og undersøkte saken og det viste seg at de fleste av sakene var rent bedrageri.

Lav moral

Studentavisen Studvest i Bergen refererer i dag til en undersøkelsen som er utført av Opinion på oppdrag fra Gjensidige. Selskapet synes det er svært trist at de unge har så lav moral. Forsikringssvindel kan føre til politianmeldelse og man blir også uønsket som kunde av selskapet på livstid.

Uskyldige

- Aller verst er det at svindelen går utover uskyldige kunder, sier Svein-Arne Kausland som regner med at dette koster hver enkelt husstand i Norge omtrent 1500 kroner ekstra på premien.

- Hvorfor tror du de unge svindler?

- Jeg tror vi har fått et samfunn som er veldig materialistisk. Sperrene på hva som er ditt og mitt er brutt ned, og vi har det kanskje for godt, sier Kausland som i fjor avdekket svindel for over 200 millioner kroner. Han mener dette er bare toppen av isfjellet.

 

AKTUELT NÅ