Hopp til innhold

Klamrer seg til krittet

Tre av fire lærere bruker sjelden dataverktøy i undervisningen. I grunnskolen står det aller dårligst til.

Lærer og elev
Foto: Unspecified / SCANPIX

Lærerne klamrer seg til krittet. De har fått PC-er, men bruker dem sjelden i klasserommet. Det viser en ny undersøkelse, utført av Universitetet i Oslo.

Kravet fra politikerne til lærerne er at dataverkøty skal brukes i alle fag, og på alle klassetrinn.

Universitetet i Oslo har sjekket tilstanden for bruk av data i sjuende og niende trinn i grunnskolen, og i andre klasse i videregående.

Lærevegring hos lærerne

- Jeg synes det er synd at lærerne her viser en slags lærevegring, sier prosjektleder Morten Søby til NRK.

Han frykter kunnskapsmangel hos elevene, og at norske bedrifter taper konkurransen med utlendinger.

- Å begynne å bruke IKT-verktøy på skolen når man er 16 år er ikke godt nok, hvis målet er en digitalt konkurransedyktig befolkning, sier Søby.

Han legger ansvaret for at databruken i skolen er lav, på lærere og skoleledere.  

Forundret over tallene

- Jeg er svært forundret over tallene, lærerene har tross alt hatt endel kurs, skolering og kompetanseoppbygging på data de seneste årene, sier Helga Hjetland, leder i Utdanningsforbundet, til NRK.

Den norske gjennomsnittslæreren er over femti år, men lederen i Utdanningsforbundet tror ikke det har noen stor betydning for bruken av dataverktøy i skolen.

- Jeg tror lærere er i stand til å lære enten de er 30 år eller 55 år, avslutter Hjetland.

Grunnskolen henger etter

Undersøkelsen, ITU Monitor 2007, viser at andelen elever som bruker data i undervisningen øker sakte, men at grunnskolen henger langt etter videregående skole. Bare i videregående skole er bruken målt i tid, tilfredsstillende.

Så mange som 9 av 10 elever på sjuende trinn bruker dataverktøy under fire timer i uken.

- Kunnskapsløftet ligger an til å bli nok et fagert løfte. Selv om tallene viser at bruken øker, er det veldig langt igjen til vi kan påstå at IKT er en integrert del av undervisningen i norsk skole, sier Morten Søby, leder i Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU). 

Andel elever som bruker data i skolen over 4 timer i uka

År

7.trinn

9.trinn

Vk1

2007

10%

21%

61%

2005

4%

7%

54%

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger