– Vi har ikke hatt en lignende situasjon i Norge på mange år der politiet blander seg inn, og der det blir drevet streikebryteri over så lang tid. Slik vi ser det er dette et tydelig tegn på at forholdene i arbeidslivet hardner til, sier Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) til NRK.
I sju måneder har organiserte havnearbeidere vært ute i sympatistreik for boikotten av Risvika terminal i Drammen. Like lenge har havnearbeiderne vært utestengt fra havna i Tromsø, mens andre har utført lossing og lasting i havna.
Nå tar LO og NTF saken til Arbeidsretten.
– Vi mener dette helt klart er streikebryteri. Våre medlemmer og andre fagorganiserte har ved flere anledninger blokkert lossing og lasting på Hurtigruta for å forhindre dette streikebryteriet, men er jaget bort av politiet. Gjennom søksmålet som er anlagt for Arbeidsretten, vil vi få en avklaring på hvorvidt det foregår streikebryteri i havna, og om det er adgang til å benytte arbeidsrettslig boikott etter arbeidstvistloven, sier Roger Hansen til NTB.
Langvarig streik
Bakgrunnen for demonstrasjonen er at 14 havnearbeidere fra Norsk Transportarbeiderforbund er tatt ut i sympatistreik i Tromsø i forbindelse med en tariffkonflikt i Stavanger.
Arbeiderne i Stavanger har fått massiv støtte blant sine kolleger andre steder i Norge.
Streiken har vart siden desember i 2013, og selskapet Nor Line har fått andre til utføre jobben til de streikende, noe demonstrantene mener er streikebryteri.
Arresterte demonstranter
12. juni kulminerte protestene i Tromsø, da politiet så seg nødt til å fjerne 41 demonstranter med makt.
En demonstrasjon som lederne i LO og NTF ikke likte.
– Det er en sjokkerende opplevelse at vi i 2014 skal oppleve dette i Norge, men selve aksjonsformen tar vi sterkt avstand fra. Det var en ulovlig aksjon og det er ikke veien å gå, sa nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Terje Samuelsen, til NRK.