Hopp til innhold

Norsk selskap sendte krav på over 300 000 kr til hjertesyke som mener seg lurt

Selskapet Mdhuset AS har over mange år fått svært mange klager for sin salgsvirksomhet av produkter som bedrifter ikke ønsker. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke er blant de misfornøyde etter krav på over 300 000 kr.

Tillitsvalgte i LHL

FØLTE SEG LURT: Flere tillitsvalgte i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke følte at de ble lurt av selgerne til Mdhuset. Totalt kom kravene mot foreningen opp i flere hundre tusen kroner, forteller kommunikasjonsansvarlig Tommy Skar (t.v.).

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

– Jeg fikk en telefon på jobb fra det firmaet hvor en person sa at de nå satt og reviderte kundelistene, og at vi var en av kundene sammen med mange andre LHL-organ, forteller leder Ole Magne Imeland i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) sitt lokallag i Arendal.

Han oppfattet det slik at det allerede fantes en avtale, men stusset samtidig litt. Derfor ba han om å få oversendt informasjon skriftlig. Det sier han at katalogselskapet Mdhuset aldri klarte å fremskaffe.

Etter litt tid ble det oppdaget hvordan svært mange av LHLs lokallag var blitt kontaktet med lignende budskap.

Totalt føler organisasjonen for hjertesyke mennesker at de ble forsøkt lurt for over 300 000 kroner.

– Samlet sett er det snakk om avtaler for flere hundre tusen. De tok kontakt med mange av våre lokallag – det var vel et 50-talls personer, sier kommunikasjonssjef Tommy Skar i LHL til NRK.

Selskapet Mdhuset AS står bak nettsiden telefonkatalogen.biz, som er en form for katalog over bedrifter og personer.

De benekter selv at de lurer bedrifter eller organisasjoner. De henviser til at de har dokumentasjon på alle inngåelser av avtaler. De vedgår likevel at de har fått rundt 300 klager så langt i år.

– Ingen kan bli kunde hos oss uten at de har godkjent en kontrakt, sier pressekontakt Trond Iversen i selskapet til NRK.

Mange klager fra ulike organisasjoner

NRK har tidligere fortalt om hvordan bedrifter og organisasjoner føler at de lures til å betale etter salg over telefon eller e-post fra aktører i Sverige. Lignende virksomhet skjer også i Norge, hevder flere organisasjoner og bedrifter, som føler seg utsatt for lureri.

Les også: Politiet sender bedragerianmeldelser fram og tilbake over grensa
Les også: Forsøker å lure med domenesalg: – Nesten alle anmeldelsene fra Norge

Også i Norge driver aktører med omfattende utsendelse av fakturaer til bedrifter og organisasjoner som selv føler seg lurt og ikke ønsker tjenestene som selges.

NRK er kjent med minst 70 saker om selskapet der bedrifter eller organisasjoner føler seg lurt eller forsøkt lurt, og har klaget på Mdhuset.

Flere i næringslivet forteller om et stort antall klager på selskapet Mdhuset fra bedrifter og organisasjoner som føler seg lurt.

Mdhuset - dør i Storgata 32

VIL IKKE MØTE NRK: Bak denne røde døra skal Mdhuset holde til, men ledelsen ønsker ikke å møte NRK for tv-intervju.

Foto: Olav Døvik / NRK

– Vi får jevnlig henvendelser om det selskapet. Det har vi fått gjennom flere år nå, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd.

Arne Røed Simonsen

MOTTARK FORVILTE KLAGER: Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd kan fortelle at de mottar klager fra fortvilte bedriftsledere.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Næringslivets sikkerhetsråd har over en del år drevet nettstedet varslingslisten.no sammen med andre aktører i norsk næringsliv for å hjelpe bedrifter mot useriøse aktører. Simonsen kan da fortelle at de ofte får telefoner og e-poster fra fortvilte bedriftseiere om Mdhuset.

Mens NRK gjør intervju med rådgiveren får han faktisk en henvendelse om selskapet. Det er ikke den første fortvilte henvendelsen fra bedriftseiere.

For å tjene penger ringer selskapets telefonselgere rundt til ulike bedrifter, lag og organisasjoner med tilbud om å fornye registreringen i katalogen, forteller mange ulike personer som NRK har snakket med. Alle sammen sier de aldri hadde noen avtale med selskapet fra før.

Akkurat denne detaljen gjør at flere føler at de blir lurt til å gå med på en form for avtale.

LHL: – Slapp krav mot å trekke anmeldelse

Organisasjonen for de lunge- og hjertesyke brukte mye tid for å unngå at de måtte bruke over 300 000 kroner av organisasjonens penger til å betale Mdhuset.

Det sentrale sekretariatet i LHL tok tak i de mange kravene fra selskapet til organisasjonens lokallag. Etter en gjennomgang av sakene mente de å se det de vurderte som systematisk villedning fra telefonselgerne.

Skar i LHL reagerer sterkt på fremferden til Mdhuset.

Det som er alvorlig for vår del er jo at mange av våre tillitsvalgte rundt omkring i landet er ofte eldre personer. Det er personer som er syke selv og det er personer som bruker bortimot all fritiden sin på å drive med et arbeid som skal hjelpe andre: Samle inn penger for å drive hjelp til andre som er hjerte- og lungesyke, sier Skar.

Tommy Skar

REAGERER: Informasjonsansvarlig i LHL, Tommy Skar, forteller at de reagerer sterkt på hvordan Mdhuset har opptrådt mot dem som frivillig organisasjon med formål knyttet til syke mennesker.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Før jul i fjor gjorde LHL en avtale med Mdhuset om at de skulle frafalle alle sin krav, som totalt var på over 300.000 kroner, mot at organisasjonen fjernet en advarsel mot Mdhuset fra sine nettsider og trakk en politianmeldelse mot selskapet, forteller organisasjonen.

NRK har sett avtalen, som er en lang e-postutveksling som går over noe tid i oktober og desember i 2013.

På et tidspunkt skriver Mdhuset at de har kreditert fakturaer for mer enn 375.000 kroner.

Selskapet truer også med at de vil selge alle sine fordringer til tredjeparts selskaper. «Vi er sikre på at andre aktører kan være villige til å se på denne saken fra et juridisk standpunkt og ikke humanitært slik vi har så langt», skriver de i en e-post.

Tar opp liten del av telefonsalg

LHL og andre som føler seg lurt, som NRK har vært i kontakt med, forteller alle sammen lignende historier: De forteller om telefonsamtaler der de ble oppringt av det de oppfattet som en pågående selger og til slutt endte de med å føle seg lurt til å si ja til noe de ikke helt visste hva var.

Flere lag og organisasjoner forteller historier om hvordan telefonselgerne sier det finnes en avtale fra før.

– Mdhuset ringte meg opp og refererte til tidligere inngått avtale om prøveperiode, og lurte på om vi skulle fortsette med ordningen vi hadde hatt. Siden han sa at vi hadde hatt en tidligere ordning ble det prat fram og tilbake, forteller Erlend Gjelsvik, som var nestleder i Røros klatreklubb da telefonselgeren ringte. Det viste seg at det aldri var noen slik tidligere avtale.

Underveis i telefonsamtalen gjennomføres følgende for å sikre formalisering av en avtale:

  • først salgsargumenter som av klagere omtales som villedende med blant annet henvisning til tidligere avtaler de ikke kjenner til
  • fremtidige kunder bes om å svare ja eller ok på en SMS mens de står i telefonen med selgeren. SMS-en er lang og inneholder vilkår, priser og at de ikke er andre aktører som telefonkatalogen på papir eller offentlige registre, men ikke alle leser den før de svarer
  • på slutten av samtalen settes det på opptak mens telefonselgeren leser opp en setning omtrent slik «I henhold til avtalen du nå har signert med telefonkatalogen.biz, er det greit at jeg sender deg brukernavn og passord på e-post?» og i tillegg informasjon om at de ikke er andre aktører

NRK har også snakket med andre lag og foreninger som har klaget etter å ha følt seg lurt av Mdhuset. Blant dem er Centrum Tae Kwon Do i Oslo, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) sitt lokallag i Oslo og ei frikirke på Sørlandet.

Gjelsvik i Røros klatreklubb svarte ja underveis, men sier de ikke hadde fått med seg pris og misforstått at de skal ha hatt en tidligere avtale. Da de med bakgrunn i det valgte å bestride en faktura på flere tusen kroner ble de møtt avvisning fra Mdhuset, og det ble vist til et telefonopptak som bevis på inngått avtale.

– De hadde et opptak, men det var bare et bruddstykke på 25–30 sekunder av den lange samtalen, sier Gjelsvik.

– Hvilket bilde ga opptaket av hele samtalen?
– Det ga jo et veldig skjevt bilde av hele samtalen. Opptaket tok kun med akkurat det som gikk i deres favør, sier han til NRK.

Lang historikk med klager og påstander om svindel

Tilbudet som Mdhuset vil fakturere sine kunder for koster vanligvis fra noen tusen til nærmere 10 000 kroner for én periode på 8 måneder.

I tillegg binder de kundene ofte i lengre tid, noen så lenge som 32 måneder. Dermed kan bedrifter som føler seg lurt inn i en avtale ende med regninger på over 20 000 kroner.

Rød dør knyttet til Mdhuset

SKIFTER HAM: Mdhuset har flere ganger skiftet navn på selskapet. Nå skal de holde til på en kontoradresse sentralt i Oslo bak denne røde døra.

Foto: Olav Døvik / NRK

For pengene får kundene en oppføring på telefonkatalogen.biz, men mange selskaper står allerede der uten å betale noe. Mdhuset sier også at kundene får mange flere tjenester med i pakken, blant annet søkemotoroptimalisering, juridisk bistand og nettsidetjenester.

Selv om selskapet sier de leverer nyttige tjenester til mange bedrifter er det ikke første gang selskapet opplever mange klager.

Mdhuset har en ti år lang historikk med klager mot seg.

Siden starten har selskapet byttet navn flere ganger.

– Det er et selskap som har holdt på i mange år, og de har hatt flere navn. Blant annet har de gått under navn som Telefonkatalogen, Mdhuset og Mediahuset Nova, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd.

– Får Mdhuset flere klager enn andre?
– De har i alle fall vart lenger enn mange andre. Vi har fått mange henvendelser over flere år, sier Simonsen.

Også før selskapet het Telefonkatalogen AS i 2005 skal noen av de samme personene ha drevet virksomhet under andre navn.

Mdhuset: – Ingen kan bli kunde uten kontrakt

Mdhuset opplyser til NRK at de mener selskapet slett ikke driver noen useriøs virksomhet, villedning eller lurer kundene sine.

Til grunn for dette legger de at det finnes både skriftlige kontrakter signert og sendt inn via fax, internett eller SMS.

– Vi er ikke verdens største selskap, og vi er heller ikke verdens beste selskap, men vi har mange gode produkter som er nyttige for bedrifter. Ingen kan bli kunde hos oss uten at de har godkjent en kontrakt der alle forholdene rundt det vi selger er spesifisert. Det er likevel klart at de vi ringer kan være opptatt når vi ringer og dermed ikke leser kontrakten, sier pressekontakt Trond Iversen i Mdhuset AS.

Han forteller så at de i tillegg til skriftlig bekreftelse skal ha en muntlig gjennomgang med kunden som tas opp på bånd.

– Hva sier du til de som mener opptaket ikke gir et riktig bilde av salgssamtalen?
– Det er slik at før opptaket gjøres må det signeres en kontrakt der alle opplysninger står. For å i det hele tatt kvalifisere for opptaket må de ha signert på internett, fax eller SMS. I opptaket oppsummeres så avtalen. Likevel er det klart at det alltid kan være feil, og også vi kan alltid bli bedre for å gi mest mulig verdi til våre kunder, sier Iversen.

Han forteller at de ikke kan ta opp hele samtalen av etiske grunner. Mdhuset ønsker ikke å ta opp uten å ha klarert det med personen i andre enden av røret, og det er ikke praktisk mulig å starte samtalen med en slik avklaring.

– Gir deres selgere inntrykk av at det finnes en avtale fra før?
– Man kan høre på opptakene at det kommer tydelig frem at det ikke har vært noe kundeforhold fra tidligere. Ingen hos oss skal si at noen har vært kunde fra tidligere hvis det ikke stemmer, sier Iversen

Mdhuset opplyser til NRK at de hittil i år har mottatt rundt 300 klager fra kunder for ulike forhold.

– Synes dere det er lite eller mye?
– Det er forholdsvis lite i forhold til andre som bare har muntlige avtaler. Vi har muntlige avtaler, skriftlige avtaler og kontrakt, men klager er det ingen som er immune mot – heller ikke vi, sier Iversen.

Hendelsene rundt kontakten med Landsforeningen for hjerte- og lungesyke har Mdhuset en ganske annen beskrivelse av enn LHL. Katalogselskapet mener de ikke gjorde noe feil, og at de solgte produktene sine til mange ulike lokallag på en måte der alt var dokumentert.

– Vi hadde kontrakt med alle avdelingene i LHL, og vi hadde også opptak fra samtaler der avtalens innhold ble oppsummert. Vi valgte likevel på grunn av eget ønske om å bidra til veldedige organisasjoner å trekke kravene og gi det som en gave til LHL, sier selskapets pressekontakt

– Hvorfor måtte LHL slette omtale av dere og trekke politianmeldelse?
– Vi følte oppriktig at vi ikke hadde gjort noe galt. Med den innsatsen vi hadde gjort for å være klare, og at vi så etterpå hjalp LHL ut av en utfordring følte vi at det var på sin plass at de ryddet opp i en negativ kampanje, sier Iversen

AKTUELT NÅ