Hopp til innhold

Luftambulansen: – Kjent med flere tilfeller av kommunikasjonsproblemer

Norsk Luftambulanse bekrefter til NRK at det rett som det er har vært problemer med å få kontakt med nødetatene på bakken for helikoptrene.

Erik Normann

KJENTE PROBLEMER: Flygesjef Erik Normann i Norsk Luftambulanse sier til NRK at problemer med kommunikasjonen ikke er nytt.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Det digitale systemet gjør rett som det er at nødetatene ikke kan snakke sammen, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse til NRK tirsdag kveld.

Stabsjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt

FORSØKTE ADVARE: Stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt bekrefter at patruljene på stedet forsøkte å advare helikopteret.

Foto: NRK

Politiet kunne i Dagsrevyen bekrefte at patruljene på bakken forsøkte å komme i kontakt med ambulansehelikopteret – uten å lykkes. Ambulansehelikopteret var kalt ut for å hente en skadd lastebilsjåfør. Da helikopteret skulle gå inn for landing på veien litt vest for Sollihøgda traff det en høyspentlinje og styrtet.

Les også: Politiet forsøkte å kalle opp piloten før styrt

– Politiet hadde forsøkt å komme i kontakt med helikopterpiloten for å varsle om landingsforholdene med snø og strømkabler, sa stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK.

Politifolkene måtte til slutt i stedet ta til takke med håndsignaler for å forsøke og advare ambulansehelikopteret.

Flygesjefen: – Kjenner til tidligere problemer

Hvorfor de ikke kunne få kontakt på radiosamband er det ingen som vet i dag. Heller ikke Norsk Luftambulanse har noen klar teori om det.

– Vi kjenner ikke til detaljene om hvorfor helikopteret ikke hadde kontakt med nødetatene på bakken. Det som kommer fram nå er nytt også for oss, sier flygesjef Erik Normann i Norsk Luftambulanse til NRK tirsdag kveld.

Problemer med samband er derimot ikke nytt.

– Vi kjenner til at det har vært svikt i kommunikasjonen tidligere. Både i det nye digitale nødnettet og i det gamle analoge nettet har det vært problemer. Så det er ikke noe ukjent fenomen, sier flygesjef Normann.

Les også: Legehelikopter styrtet
Les også: Legen og piloten døde i helikopterstyrten

Oversikt over ulykkesstedet ved Sollihøgda (grafikk)

ULYKKESSTED: Ambulansehelikopteret styrtet under landing på ulykkesstedet der en lastebil hadde veltet.

Foto: Jon Eeg /NTB Scanpix | Grafikk: Sivert Moe Winther/NRK

Usikkert om helikopteret hadde nytt nødnett

Luftambulanse-sjefen forteller at det skjer at man ikke har sambandskontakt med nødetatene på bakken. Samtidig har selskapet lang erfaring, og det har ikke vært et stort problem fordi de gode pilotene løser utfordringene.

Helikopterstyrt Sollihøgda

TRAFF KRAFTSPENN: Helikopteret til Norsk luftambulanse traff et kraftspenn og styrtet i bakken.

Foto: Eeg, Jon / NTB scanpix

– Sambandsmulighetene vi har er ikke absolutte. Blant annet krever det at vi er på samme samband, og det ligger derfor muligheter for problemer, sier Erik Normann.

Norsk luftambulanses flygesjef understreker at det er for tidlig å si sikkert hva som er årsaken til styrten. Normann spår at det nok vil gå måneder før en endelig konklusjon på hva som skjedde kan slås fast.

Det nye digitale nødnettet er installert i noen av Norsk Luftambulanse sine helikoptre, men om det var i bruk da ulykken skjedde er ikke selskapet sikre på. Det vil nok bli avklart ganske raskt ifølge flygesjef Normann.

Politiet i Nordre Buskerud opplyser til NRK at de ennå ikke har tatt i bruk det digitale nødnettet i området. Etter planen vil dette nettet være klart for politidistriktet i mars/april i år.

Patruljen på skadestedet for lastebilvelten forsøkte å oppnå kontakt med luftambulansen via redningskanal 1 som er skadestedets tverretatlige sambandskanal, ifølge politiet.

Kontaktproblemer vanlig

VIDEO: Se tv-reportasjen om sambandsproblemene med politiet og Norsk Luftambulanse.

AKTUELT NÅ