– De bare reiser sin vei og blir borte. De stikker rett og slett av fra kontrollstedet.
Tungtransportkontrollør Aage Kristiansen legger frem ark etter ark med inndratte kjøretillatelser. Bordet foran ham er dekket med konfiskerte utenlandske nummerskilt.
– Jeg har et eksempel her. Det er et svenskregistrert vogntog. Det har fått så mye mangler på bremser at det er rett og slett ubrukelig. Skiltene er tatt i beslag inntil det ble foretatt en reparasjon, men bilen bare forsvant og vi har ikke sett mer til den. Det er veldig betenkelig, den har kjørt ut på veien nesten uten bremser, forteller Kristiansen.
Kristiansen sier at de stadig stanser vogntog med svikt i ABS-systemet. Mangler som kan føre til alvorlige ulykker. Uten ABS-bremser kan hjulene til hengeren bli blokkert under bremsing, noe som gjør at den kan begynne å skli sideveis og komme over i motsatt kjørefelt.
Det kan i verste fall få dødelige konsekvenser dersom en annen bil kommer i kjørende og et sammenstøt er uunngåelig.
– Slike mangler kan få definitivt få fatale følger, sier kristiansen og forteller at det har vært flere slike ulykker der vogntoget involvert hadde mangler som ikke ville passert en kontroll hos dem.
I tillegg er dårlige dekk et stort problem hos mange vogntog.
– Vi ser jo hele tiden at dekkene hos mange utenlandske vogntog ikke er gode nok. De er ofte innblandet i alvorlige kollisjoner eller utforkjøringer som fører til trafikkaos, sier Kristiansen.
Tusen hvert år
Det skjer nesten daglig at vogntog får kjøreforbud på kontrollsentralen Taraldrud utenfor Oslo. Og de siste to årene har det skjedd stadig oftere, ifølge vegvesenets Region øst, som regnes som Norges inngangsportal for utenlandsk tungtransport.
Vegvesenet gir over tusen tungtransportsjåfører forbud mot å kjøre på norske veier i året. Dårlige dekk og dårlige bremser er som oftest årsaken.
Hjullås halve året
Vegdirektoratet kjenner til problemet og derfor har snart alle deler av Norge hjullåser, som gjør det mulig å låse fast kjøretøy til feilen er fikset, men den får kontrollørene bare bruke om vinteren.
Årsaken er forskrifter og regelverk som må endres før hjullåsen kan bli lovlig året rundt.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– I utgangspunktet kan vi ikke bruke hjullås på alle de områdene vi kanskje skulle ønske, men vi innfører det tiltaket om vinteren når behovet er størst. Vi er litt forsiktige med å ta det i bruk hele året, for vi må se om behovet er der først, forteller Arne Valdemar Nielsen i Vegdirektoratet.
Stikker av året rundt
Vegdirektoratet er i dialog med de forskjellige regionene i landet og sier de kan, innenfor de rammene som er satt, bare begynne å bruke hjullås.
Men for Kristiansen løser ikke hjullås en viss tid i året hele problemet, for han opplever sjåfører som stikker av i avskiltede vogntog året rundt.
– Det er noe vi har behov for hele året, slik at vi kan låse av et trafikkfarlig kjøretøy. Da vil vi i alle fall bli litt bedre rustet, sier han og finner frem et nytt eksempel på en sjåfør som.
– Her har vi en fra Latvia som vi sitter igjen med kjennemerket og førerkortet til. Han ble stoppet dagen før i Seljestad, fikk kjøreforbud, og ble stoppet dagen etter av oss med de samme manglene. For å være sikre denne gangen, så tar vi altså av kjennemerkene slik at vi skal ha kontroll på kjøretøyet. Når vi kommer tilbake neste dag er bilen borte. Den har reist sin vei. Papirene og skiltene ligger her, men det spiller tydeligvis ingen rolle.