I det siste har flere kredittkortselskaper lansert kampanjer hvor kunder får avslag hvis de betaler med kreditt.
Blant annet har NRK har tidligere i desember fortalt om hvordan kredittkortkunder har fått 30 prosent rabatt på hele sortimentet i sportsforretninger enkelte dager, og 20 prosent rabatt på elektronikkvarer.
- LES OGSÅ:
Forbrukerombudet er bekymret for denne utviklingen.
– Man får et veldig uklart bilde av hva tingene koster når man må regne sammen renter og prisavslag og andre summer. Vi mener at dette nok bør reguleres strengere enn det gjør i dag, sier fagdirektør Jo Gjedrem i forbrukerombudet til NRK.
Vil vurdere forbud
Han mener det må vurderes å innføre et forbud.
– Det bør man vurdere, og si at kreditt er en vare som har såpass stor risiko i seg for forbrukerne, at det krever en egen saklighet i markedsføringen, sier Gjedrem.
Han sier de ser en tendens til stadig mer kredittmarkedsføring i flere kanaler.
– Det vi har sett spesielt i år, og kanskje spesielt i høst, er at det gis kampanjetilbud til de som har kredittkort. Det går gjerne ut på at man kan få mail av banken om at man kan handle på en bestemt forretning og få rabatt. Det er relativt nytt, sier han.
Mener kundene taper
Ett av selskapene som tilbyr rabattordninger til sine kredittkortkunder, er Eurocard Norge. Fillialsjef Rolf Sten Andersen forteller at de har flere typer rabatter.
– Det er mye som er knyttet opp til reise og opplevelser, og kulturtilbud. I juletiden har vi hatt tilbud om «handlekveld», både i varehus og sportsbutikker, forteller han.
Andersen mener at et forbud mot slike rabatter vil gå mest ut over kundene.
– Det er ikke kritisk for oss. Men det er synd for kundene, som da i så fall vil gå glipp av gode tilbud, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: