Jarle Berge leder NTL/Nav - Jarle Berge leder NTL/Nav. - Foto: NTL/Nav /

Jarle Berge leder NTL/Nav.

Foto: NTL/Nav
Nav-direktør Yngvar Åsholt - Nav-direktør Yngvar Åsholt. - Foto: Kristian Aanensen / NRK

Nav-direktør Yngvar Åsholt.

Foto: Kristian Aanensen / NRK

– Nå er det på tide med en diskusjon rundt saksbehandlingstiden vi har satt for oss selv. For på den måten å opptre mer ærlig og redelig overfor brukerne, og for å få litt ro rundt saksbehandlerne. For den saksbehandlingstiden vi bruker i dag er ikke den reelle tiden vi bruker, sier hovedtillitsvalgt i NTL Nav, Jarle Berge til NRK.

Han mener det kan være en løsning å gå opp på saksbehandlingstidene for en periode. Og Berge får støtte fra flere sentrale tillitsvalgte i Nav-systemet.

– Dette er fornuftige tanker, og det vil bidra til å ta bort presset på saksbehandlerne, sier Nils Vidar Engelien ved NTL Nav Vest-Agder.

Støtte får de derimot ikke av overordnet fylkesdirektør i NAV, Ingvar Aasholt. Han tror målene NAV allerede har satt er både realistiske og fornuftige for etaten å strekke seg etter.

- Vi vil både bygge ned saksbunker og ta særskilt tak i de eldste sakene gjennom inneværende år, og da regner vi med at vi vil nå disse normtidene gradvis gjennom året, forklarer Aasholt.

Også tidligere arbeidsminister Dagfinn Høybråten er uenig med Berge, han ser for seg en annen løsning.

Kritisert for lange saksbehandlingstider

Nav har i lenger tid slitt med lange saksbehandlingstider på enkelte bidragsområder. Noe de også har høstet massiv kritikk for.

På fredag i forrige uke gikk leder for arbeids og aktivitet i Nav, Erik Oftedal ut og ønsket seg tettere oppfølging av de såkalte dialog-møtene som Nav skal gjennomføre. Dette kommer i tillegg til den ordinære saksbehandlingen og de nye arbeidsoppgavene om arbeidsavklaringspenger som kommer fra 1. mars

– Vi har nok redusert noe på den generelle rådgivingen til bedrifter, og det beklager vi, sa Oftedal da.

– Forferdelig at det tar så lang tid

Bjørg Gulliksen måtte vente ett år for å få svar på sin søknad om uføretrygd, en saksbehandling som skulle tatt fire måneder, ifølge Navs egne måltall.

– Jeg synes det er helt forferdelig at ting skal ta så lang tid, sier Gulliksen, som tror at mye av grunnen til den trege saksbehandlingen i Nav er en enorm papirmølle i etaten.

Gulliksen har slitasjegikt, men ingenting skjedde før den tidligere servicekonsulenten ved Fredrikstad kommune kontakten advokat. Hun er positiv til forslaget om lengre saksbehandlingstid.

– Det hadde vært bedre med en lengre tidsfrist, slik at man har noe å forholde seg til. I tillegg har man krav på rehabiliteringspenger i mellomtiden sånn at man vet at man får en inntekt, sier Gulliksen.