Hopp til innhold

Anbefaler ny, begrenset etterforskning av Scandinavian Star

POLITIHUSET, OSLO (NRK.no) Deler av Scandinavian Star-saken blir gjenopptatt med begrenset etterforskning. – Katastrofen er en nasjonal tragedie, og vi skylder de mange berørte å finne så gode svar som mulig, sier politimesteren i Oslo.

Scandinavian Star 1990

Nå skal denne brannen etterforskes på nytt.

Foto: Dalsnes, Tor Arne / SCANPIX

Jan Harsem

Jan Harsem mistet sin gravide kone i «Scandinavian star»-brannen.

Foto: Marit Kolberg / NRK

Dermed går politimester Hans Sverre Sjøvold mot konklusjonen i rapporten fra prosjektgruppen som har vurdert om det er grunnlag for å gjenoppta etterforskningen av brannen.

– Sakens katastrofale omfang tilsier at vi må etterforske mer, her opplever jeg at vi har hatt litt ulik vekting. Jeg har nok et litt mer overordnet perspektiv, sier Sjøvold.

Håper på endelige svar

– Nå håper jeg at sannheten endelig skal komme fram, sier Jan Harsem, leder i Støttegruppen for etterlatte og overlevende etter Scandinavian Star. NRK møtte ham på vei inn i møtet på politihuset i Oslo.

Fredag ettermiddag la politiet fram sin konklusjon av om brannen på «Scandinavian Star» skal etterforskes på nytt. 24 år etter mordbrannen som kostet 159 menneskeliv, er det fortsatt stor uenighet om hvem som stod bak.

Politimesteren i Oslo anbefaler ny etterforskning, mens politiets egen prosjektgruppe ikke gjør det.

– Prosjektgruppen har gjort en svært grundig jobb, og rapporten deres viser etter min mening at enkelte deler av saken ikke ble belyst godt nok. Selv om det ikke foreligger nye funn i saken, har jeg etter en totalvurdering likevel besluttet å tilrå ny etterforskning av disse delene av saken, heter det i politiets pressemelding.

Tror det blir full etterforskning

Gisle Weddegjerde

Gisle Weddegjerde

Foto: Marit Kolberg / NRK

– Jeg tror det blir en full etterforskning, slik blir det når man først begynner å se på alt i denne saken. Det sier Gisle Wedderde til NRK. Han er skips – og sikkerhetsinspektør, og talsperson for ekspertgruppen som ønsker en ny etterforskning av Scandinavian Star-brannen.

Han sier han føler lettelse nå og håper de etterlatte endelig skal få alle de svarene de har krav på.

Den 6. april 1990 forlot skipet Oslo havn med kurs for Frederikshavn. Det var 383 passasjerer og 99 besetningsmedlemmer om bord. I løpet av natten ble flere branner påsatt og 159 mennesker omkom.

Mannen som ble utpekt som den trolige gjerningsmannen døde selv i brannen, han ble funnet på lugaren sin, drept av giftige gasser. Saken ble henlagt.


Mener kappet rør ikke beviser sabotasje

Stiftelsen «Etterforskning av Mordbrannen Scandinavian Star» har formidlet nye opplysninger til politiet i tillegg til bevismaterialet som ble overlevert politiet i april i fjor.

I rapporten fra i fjor ble det blant annet hevdet at det sannsynligvis var fire branner om bord i skipet. Det ble blant annet vist til et brudd på et hydraulikkrør og at man mente noen hadde sabotert for å starte eller forsterke en brann.

Det svenske selskapet, Røda Bolaget, som hjalp til i redningsarbeidet sier lekkasjen fra røret først skjedde etter brannen.

Hydraulikksystemet har også blitt undersøkt etter brannen og politiet mener bildet av et kappet rør ikke kan brukes som bevis for sabotasje. Det svenske selskapet Røda Bolaget sier det er de som kappet røret etter brannen for å fjerne en mutter fra området.

Den mistenkte gjerningsmannen

Erik Mørk Andersen, en dansk lastebilsjåfør, ble utpekt som den sannsynlige gjerningsmannen i 1990.

I dagens rapport heter det at det var grunnlag for å mistenke ham, men at det ikke er noen sikre vitneobservasjoner som knytter ham til brannene.

Politiet mener derfor at det ikke er bevisgrunnlag for å knytte ham til brannene, samtidig som det heller ikke kan utelukkes. Her mener politiet at man ikke har gått langt nok i etterforskningen, samtidig som man spør seg om verdien av avhør, 24 år i ettertid.

Saken mot ham ble henlagt etter bevisets stilling, og politiet mener den også ville blitt det i dag.

Så noen stikke fra båten

Gruppen mener bestemt at det var en mordbrann, og at noen i mannskapet kan ha stått bak.

To menn fra redningsmannskapet i Lysekil, der båten ble slept inn, har blant annet fortalt at de så flere menn med asiatisk utseende stikke fra båten.
Mennene er aldri blitt gjort rede for i passasjer – eller mannskapslister.

– Da den la til kai, så ble det åpnet en slags innlastingsluke. Ut av den hoppet det minst to personer, det er jeg helt sikker på. Jeg er 99,9 prosent sikker på at det var tre personer, sier Johnny Kallaste, som jobbet i brann- og redningsetaten i Lysekil i 1990.

Det er ikke kjent fra noe politidokumenter at sporet med menn som hoppet ut av skipet ved kai i Lysekil har blitt fulgt opp. Noe av grunnen kan ha vært at det på det tidspunktet ikke var noen mistanke om at det lå noe kriminelt bak brannen.

Politiet mener det på den tiden var et reelt behov for å kjøpe skipet og at båten ikke var overpriset, selv om det siste kan heller ikke utelukkes.

Etter en gjennomgang av priser, salgssummer og forsikringsutbetalinger, mener politiets gruppe at ildspåsettelsen ikke var økonomisk motivert, altså at brannen ikke skyldtes at noen ønsket å få utbetalt forsikringspenger.

Er snart foreldet

Helt siden branntragedien har norsk politi hatt ansvaret for å etterforske selve brannen, mens dansk politi har fulgt spørsmålet om forsikringssvindel.

Gro Smogeli i Oslo-politiet har ledet gruppen som undersøker om etterforskningen av Scandinavian Star-ulykken skal gjenopptas.

Arbeidsgruppen med åtte medarbeidere ble nedsatt i fjor høst. I den har folk fra Oslo-politiet, Kripos og Økokrim sittet. Oppdraget fra politimester Hans Sverre Sjøvold var å gå grundig gjennom materialet fra etterforskningen. Gruppens arbeid skulle gi Sjøvold grunnlag for å avgjøre om det skal settes i gang en ny etterforskning.

I april neste år inntreffer foreldelse av straffansvaret for ildspåsettelsen etter norsk straffelov.

Scandinavian Star-minnesmerket

De fleste som omkom i brannen var norske. Her er navnene deres på minnesmerket ved Akershus festning.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

AKTUELT NÅ