Her vil regjeringen ha inn flere mennesker

Regjeringen ønsker at flere skal reise kollektivt i Norges byer. Men det krever store investeringer å få plass til flere reisende, mener Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt.

Rush på Oslo S

VIL OVERTA LOKALTOGENE: Ruter vil overta ansvaret for lokaltogene for å sørge for bedre flyt i kollektivtrafikken. Flere storbyer har ytret ønske om det samme, og Samferdselsdepartementet er positive.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Onsdag la regjeringen fram klimameldingen, hvor fokuset blant annet var å få folk ut av bilene sine og opp på sykkelen - eller inn i kollektivtrafikken.

Regjeringen ønsker særlig at innbyggere i Norges største byer skal bytte ut bilen med mer miljøvennlige framkomstmidler.

– Trafikksystemet begynner å bli fullt

Kjell Werner Johansen

Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt mener det må store satsninger til.

Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto

Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt mener at tanken er god, men at det rett og slett snart ikke er plass til flere på byenes kollektivtrafikk i rushtiden.

– Man pisker bilførerne, men man må ha et sted å piske dem til også. Og det kan bli en utfordring dersom folketallet fotsetter å øke slik det gjør nå, sier han.

– I enkelte byområder er det slik at trafikksystemet begynner å bli veldig fullt. Det må nok større kapasitetsøkende investeringer til enn det kommunene har midler til å gjøre i dag, sier han.

For folketallet er forventet å øke med flere hundre tusen i Oslo-området i årene framover. Også i Stavanger, Bergen og Trondheim er det ventet en kraftig befolkningsvekst.

Lover satsing og penger

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell vil bygge ut kollektivnettet og gi byene mer penger til forbedring av kollektivtrafikken.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Miljøvernminister Bård Vegard Solhjell lover både satsing og penger.

– Vi skal satse mer på kollektivtrafikk generelt. Vi skal bygge ut mer tog, og vi skal hjelpe byene ved å gi dem en bypakke - de får mer penger, men samtidig må de gjøre mer for kollektivtrafikken og redusere biltrafikken.

Hvor mye penger det er snakk om, vil Solhjell foreløpig ikke si noe om.

– Vi har ikke presentert noe beløp nå. Det kommer i den nasjonale transportplanen, sier han.

– Må store tiltak til

– Hvis denne veksten fortsetter, må det store tiltak til. Vi må ha flere t-banelinjer og den type ting, som kan bli svært kostbart, sier Kjell Werner Johansen.

Og en slik utbyggingen vil ta lang tid.

– Det er veldig mye som må gjøres, og noe av det vil ta lang tid, sier Solhjell.