Hopp til innhold

Vil åpne for utenlandske aktører på norske skinner

NSB skal fortsette å kjøre tog i Norge, men flere av jernbanestrekningene skal konkurranseutsettes med mulighet for privat drift.

Tog

KONKURRANSEUTSETTING: Regjeringen åpner for å konkurranseutsette jernbanestrekninger.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Etter det Aftenposten erfarer ble kjerneinnholdet i Regjeringens varslede jernbanereform presentert på et allmøte i Jernbaneverket i går, torsdag.

Jernbaneverket skal ifølge avisens opplysninger bli et direktorat, en bestiller av jernbanetjenester og i praksis eier av det som i dag er NSBs togsett og togverksteder.

Jernbaneverket (JBV) – eller transportdirektoratet – får ansvar for å planlegge jernbane i Norge, men etter det NRK erfarer skal vedlikehold som i dag utføres av JBV nå i større grad overføres til private aktører.

Norske linjer skal samtidig konkurranseutsettes i 6– 9 anbudspakker.

Poenget med anbudspakkene skal være å sikre offentlig kontroll.

– Åpner for utlandske aktører

Hans Fredrik Grøvan

Hans Fredrik Grøvan (KrF) sier samarbeidspartiene kommer til å åpne for utenlandske aktører innen persontransport på norske skinner.

Foto: NRK/Svein Sundsdal / NRK

Transportpolitisk talsmann Hans Fredrik Grøvan i KrF sier at målet er å beholde et sterkt NSB.

Betyr det at man åpner for utenlandske aktører i norske spor?

Ja, det er klart. Det vil helt klart medføre at det er aktuelt for utenlandske selskaper.

Han sier KrF ønsker mer konkurranse i jernbanesporet for å møte økningen i kollektivtransporten både i de store byene og på de lengre strekningene.

– Vi ønsker fortsatt at NSB skal ha en sentral rolle, men åpner altså for at driften konkurranseutsettes på visse strekninger, sier Grøvan.

Venstres transportpolitiske talsmann, Abid Raja, sier at partiet han representerer ikke er for konkurranse for konkurransens skyld.

– Venstre vil gi et bedre tilbud til passasjerene, at vi forbedrer tilbudet, sier Raja.

Han legger til at samarbeidspartiene som drøfter den nye jernbanestrategien, Venstre, KrF, Høyre og Frp, ikke har konkludert.

Men dere støtter en konkurranseutsetting?

– Det er ikke det første i køen, men i utgangspunktet støtter vi det på sikt, sier Raja.

– Feil at NSB skal avvikles

Linda Hofstad Helleland

Leder Linda Hofstad Helleland (H) i Transportkomiteen på Stortinget sier det ikke er gjort noen konklusjoner i den nye jernbanereformen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Tidligere i dag meldte Aftenposten at NSB skulle avvikles som følge av jernbanereformen.

– Lekkasjen om at NSB skal legges ned er direkte feil. Høyre, Frp, KrF og Venstre har i lengre tid jobbet med jernbanereformen der målet er en mer effektiv og helhetlig utbygging av infrastruktur, sier leder i Transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H).

Hun holder fast ved at det ikke er konkludert i denne prosessen.

Gitt hvem som er samarbeidspartiene går det vel mot mer privatisering?

– Vi har et veldig godt samarbeid og klare mål for hva vi ønsker å få ut av dette. Vi aner konturene av hva reformen skal bli, men ingen endelige beslutninger er tatt, så det er for tidlig å komme med konklusjoner, sier Helleland.

Regjeringen kommer med en proposisjon om jernbanereformen til Stortinget før påske.

AKTUELT NÅ