Hopp til innhold

– Sykehusene er som bukken som passer havresekken

Oslo Universitetssykehus innrømmer at de har brutt loven ved å prioritere pasienter som klager foran pasienter som er sykere, på grunn av økonomiske grunner.

Video Ventelistefuks ved Oslo Universitetssykehus

VIDEO: Anne Merete Christensen Myklevold har ventet i over fire år for å få et nytt bryst etter kreften.

Pasienter som klager får behandling foran andre pasienter som er sykere, fordi sykehuset vil spare penger.

Det bekrefter en intern revisjonsrapport som NRK har fått tilgang til.

Interngranskingen ble satt i gang etter at en rekke flere leger og tillitsvalgte ved Oslo universitetssykehus sto frem i TV2 i mars 2012 og fortalte om omfattende triksing med ventelister ved sykehuset.

Ledelsen ved sykehuset skal ha instruert flere leger om at pasienter, som hadde klaget til Helseøkonomiforvaltnignen (HELFO) etter at fristen for rett til behandling har vært overskredet, skulle prioriteres foran andre pasienter.

Hensikten skal ha vært for å unngå at foretaket måtte dekke utgiftene til pasientenes behandling ved andre sykehus i Norge eller utlandet, noe som er fastsatt i pasientrettighetsloven.

Kun 244 av 7000 klaget

Interngranskingen avslører også at sykehuset ikke informerer pasientene om hvilke klagerettigheter de har, når behandlingsfristen blir brutt.

Det er kun én person ved Oslo universitetssykehus har ansvar for å motta alle klagesakene.

«Kontaktpersonen mottar henvendelsene fra HELFO, og opplysninger knyttet til lidelsens karakter, status og videre aksjon loggføres manuelt i en bok som vedkommende alltid bringer med seg,» står det skrevet i rapporten.

Bent Høie, stortingsrepresentant for Høyre.

Bent Høie mener en slik praksis går ut over pasientene.

Foto: Nyhetspiller

7000 pasienter kunne ha klaget til sykehuset i fjor på grunn av brudd på behandlingsfristen. Men grunnet av manglende informasjon fra sykehuset var det kun 244 som klaget.

De få som klagde, fikk derimot en time på flekken.

«Det fører til at andre pasienter som ut fra en medisinskfaglig vurdering har større behov for helsehjelp forskyves», står det i interngranskningsrapporten.

– Sykehusene er som bukken som passer havresekken. De manipulerer med pasientenes rettigheter på grunn av egne økonomiske interesser, sier Bent Høie, stortingsrepresentant for Høyre.

– Vil granske alle sykehus

Frp vil ha ekstern gransking av alle sykehusene. De mener det er liten grunn til å tro at triksingen og lovbruddene ikke skjer overalt.

– Helseministeren mente det var nok med en intern gransking. I granskingen konkluderte hun med at det ikke fantes juks andre steder, sier Kari Kjønaas Kjos, stortingsrepresentant for Frp.

–Men nå ser vi at vi har hatt juks også andre steder. Dette går ut over pasientene, sier stortingsrepresentanten.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Bjørn Erikstein, administrerende direktør for Oslo universitetssykehus

Bjørn Erikstein, administrerende direktør for Oslo universitetssykehus, lover å rydde opp.

Foto: Nyhetspiller

– Venstre vil ha varslingsplikt

Venstre har sendt brev til helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og bedt henne pålegge sykehusene varslingsplikt overfor pasienter som venter på behandling hvor fristen er overskredet.

Partiet mener også at triksing med ventelister må få konsekvenser og spør hva helseministeren har gjort overfor de sykehusene hvor det er blitt avdekket triksing.

– Det er grunn til å tro at det i visse tilfeller er økonomien som er styrende og ikke pasientrettighetsloven, sier partileder i Venstre Trine Skei Grande.

– Vi skal følge regelverket

Bjørn Erikstein, administrerende direktør for Oslo universitetssykehus sier til NRK at Oslo universitetssykehus « er verken bedre eller dårligere enn de andre».

– Vi er klar over problemet og har nå startet et prosjekt for å lære opp våre ansatte. Det er et komplisert regelverk, så det er viktig at vi hele tiden har fokus på opplæring, sier Erikstein.

–Vi skal være troverdige og følge regelverket slik at alle pasientene skal få den behandlingen de skal ha, når de skal ha den. Dersom de har en juridisk rett for å få behandling, skal vi forsøke alt vi kan for å oppfylle den retten, sier Erikstein.

Anne Merete Christensen Myklevold

Brystkreftoverlever Anne Merete Christensen Myklevold har ventet i fire år for å få et nytt bryst.

Foto: Nyhetsspiller

Ventet i fire år for å få et nytt bryst

I mellomtiden venter Anne Merete Christensen Myklevold fra Lillestrøm fortsatt på sin brystrekonstruksjon.

I 2008 ble hun rammet av brystkreft og fikk fjernet det ene brystet. Hun ble fortalt at hun skulle få et nytt bryst i 2010.

– Jeg fikk aldri noen brev eller annen informasjon. Jeg måtte ringe selv og spørre flere ganger. Den siste beskjeden jeg har fått er tidligst på våren 2013, men det tror jeg ikke noe på. De tror det nok ikke selv engang, sier Christensen Myklevold oppgitt til NRK.

– Jeg vet ikke hvem som har bestemt at andre skal gå foran meg i køen. Jeg blir jo ganske forbannet og sjokkert. Jeg skjønner ikke at det går an, sier Christensen Myklevold.

AKTUELT NÅ