Hopp til innhold

– Kan bli aktuelt å omorganisere flygeledervirksomheten i Norge

Samferdselsdepartementet varsler en bred gjennomgang av hvordan Avinor er organisert, og utelukker ikke at flygelederne outsources.

Montasje flygeleder og Erik Lahnstein

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, mener Avinor selv «ser alvoret i situasjonen».

Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet er ikke fornøyd med sommerens flyforsinkelser.

Han har notert seg at Avinor sendte nær 60 flygeledere på ferie mens flytrafikken sto stille i sommer. Han sier likevel at han har tillit til styret i Avinor, enn så lenge.

– Vi har hatt alvorlige samtaler med både styre og ledelse i Avinor. Vårt klare inntrykk er at de fullt ut ser alvoret i denne situasjonen.

– Meldte flere timer forsinkelse

NRK har fått tilgang på dokumenter som viser at svært mange flygeledere ble sendt ut i ferie til tross for at Avinor visste det ville ende i for få mennesker på jobb til å avvikle flytrafikken til og fra Gardermoen.

Flygesjef Ole Christian Melhus i Norwegian forteller at det på et tidspunkt i sommer brygget opp til fullstendig krise.

– Det var meldt at det skulle være én flygeleder på vakt, og det var ventet forsinkelser på opp til 400 minutter for hver flyging. Altså flere timer forsinkelse for alle fly, sier Norwegian-lederen.

Les mer: Én flygeleder på jobb <br />– flyene måtte fly rundt Østlandet

Planla ferieavvikling med for lite folk

Flygeledernes vaktplaner var i juli måned skrapt for folk. På noen av de verste dagene var 40 av 65 flygeledere på Røyken fraværende enten med ferie eller med annen fri, samtidig som trafikken på Gardermoen ble hardt rammet, med opp til 60 prosent av ankomstene forsinket.

Konfrontert med opplysningene innrømmer Avinor overfor NRK at de planla ferieavvikling der de ville ha for lite folk.

De gjorde seg selv avhengige av at ansatte tok ekstravakter og overtid.

Har startet granskning

Etter at NRK fikk innsyn i vaktlistene har Avinor startet en granskning av ferieplanleggingen.

– Den granskningen gjøres av konsernrevisjonen, forteller Knut Skaar, direktør for flysikring i Avinor.

Lahnstein i Samferdselsdepartementet varsler også nå en bred gjennomgang av hvordan Avinor er organisert. Han utelukker ikke at flygelederne outsources.

– Vi har nå en gjennomgang av Avinors virksomhet. Vi skal gå til Stortinget med en egen melding til våren og som en del av det arbeidet vil vi også se på om det vil være fornuftig å gjennomføre endringer i Avinors organisering.

AKTUELT NÅ