Den kontroversielle persontransporttjenesten Uber ble onsdag lansert i Oslo. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet. Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden, sier at de er veldig glade for å kunne lansere tjenesten i Norge.
– Nordmenn er kjent for å være fremtidsrettet og åpne for innovasjon. Derfor gleder vi oss til å introdusere Uber for dem, sier Bertram.
Tjenesten er en av flere Uber-produkter som ved hjelp av en app forbinder sjåfører med passasjerer. Samtidig starter det teknologiselskapet en lukket prøve av tjenesten Uber Pop, i konkurranse med drosjenæringen.
– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Bertram.
- Se også:
– Legger til rette for pirattaxivirksomhet
Tradisjonell drosjevirksomhet er avhengig av konsesjon og løyver. Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører.
Samferdselsdepartementet og profesjonelle drosjesjåfører mener virksomheten til det amerikanske selskapet er ulovlig og legger til rette for pirattaxivirksomhet. Leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling, Glenn Tuxen, stiller seg uforstående til at tjenesten kan gjøres lovlig.
– Det kreves både løyve og godkjenninger fra Oslo kommune fordi tjenesten står i konkurranse med drosjenæringen. Vi har ikke hørt at Oslo kommune har delt ut løyver eller gitt konsesjon, sier Tuxen til NRK.
- Les også:
– Tjenesten er helt klart ulovlig
Tuxen får støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet. Hoksrud sier at tjenesten er helt klart ulovlig i dag og at tjenesten krever både løyve og kjøreseddel.
– Regjeringen skal se på regelverket og kan komme til å endre det i fremtiden. Det har vært en del utfordringer i taxibransjen som vi er nødt til å gjøre noe med, sier Hoksrud til NRK.
Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (H) mener derimot at drosjenæringens løyvesystem bør avskaffes, og ønsker nyvinningen Uber velkommen.
Uber ville ikke stille til intervju og komme med et tilsvar til kritikken onsdag kveld, men skriver i en e-post at de er i dialog med lokale myndigheter og at de ønsker å drive en lovlig tjeneste.
Kobler passasjerer og sjåfører sammen
Uber-appen kobler passasjerer og sjåfører sammen utenfor det regulerte markedet. Beregning av pris og betaling skjer også gjennom appen.
Gjennom appen får brukerne informasjon med bilde og navn av sjåføren så snart de har bestilt bilen. På slutten av turen får passasjeren en oversikt over reisen, inkludert GPS-sporing av turen.
Uber er allerede til stede i over 230 byer i 46 land. Denne tjenesten har måttet tåle kritikk for å ødelegge for taxinæringen på stedene de har etablert seg.
Tjenesten har også blitt populær blant mange fordi den oppleves som enkel å bruke og er billigere enn vanlige drosjer.
- Les også: